Skip to content

Suomen kokoinen hyvien tekojen paikallismedia

Maailmassa tapahtuu hyviä asioita joka päivä.
Niistä meidän tulee kertoa, ja siksi tässä ja nyt:
Hyviä uutisia 
HU_hero_01

Suomen kokoinen hyvien tekojen paikallismedia

Maailmassa tapahtuu hyviä asioita joka päivä. Niistä meidän tulee kertoa, ja siksi tässä ja nyt: Hyviä uutisia.  
64 % Suomalaisisista kaipaa lisää hyviä uutisia
78 % Haluaa hyvien ja huonojen uutisten olevan tasapainossa
~ 50 % On jättänyt seuraamatta uutisia, koska ne ovat liian raskaita

Tarvitsemme lisää hyviä uutisia

Tämän päivän uutiset johtavat harhaan ajatusta siitä, mitä olemme lajina. Emmekä ole yksin: 64 % suomalaisista kokee, että uutismedioiden pitäisi kertoa enemmän hyviä ja positiivia uutisia raskaiden ja ikävien uutisten rinnalla.  

Valtakunnallisena mediayhtiönä Mediateolla on suuri vaikutus siihen, millaisena ihmiset maailman näkevät. 4500 mediapinnallamme voisi olla pelkkää pintaa, mutta pyrimme parempaan. Siksi toimme perinteisten uutismedioiden rinnalle oman Suomen kokoisen paikallismedian, joka tuo esiin ihmislajimme valoisamman ja toiveikkaamman puolen. Sellaisen, jossa pienikin on suurta, tärkeää ja kertomisen arvoista.

 

Tutkimus toteutettiin Feelback Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa heinäkuussa 2024. Tutkimusvastauksia saatiin yhteensä 1039 suomalaiselta. Otos kiintiöitiin iän ja maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilasi Mediateko.

Elsi-01

Ilmianna hyvä uutinen & voita

 

Oli se sitten kylän lasten kukoistava mehubisnes, naapurin vuotuiset pihafestarit tai ikivirkeän Verneri-vaarin 101-vuotispäivät, ei ole niin pientä tai paikallista uutista, josta ei kannattaisi vinkata Hyviin uutisiin. Siispä ilmianna meille oma hyvä uutisesi, ja voi olla, että otamme yhteyttä, ja ensi kuussa uutisesi näkyy ympäri Suomea medioissamme sekä Bauer Median radiokanavilla.

Hyvät uutiset ja pienet, ilahduttavat hetket ovat kuin tervasauna – hidas, mutta kestävä lohtu, joka lämmittää pidempään kuin mikään sensaatio. Tarvitsemme hyviä uutisia muistaaksemme, että yhteiskunnallisten ongelmien lisäksi maailma on täynnä rakkautta, toivoa ja mahdollisuuksia, joita ei saavuteta vain kriisien kautta. Se voi tehdä meistä kaikista vähän onnellisempia.

Peukkujani

Luova johtaja, journalisti, parikkalalainen ja pienten hyvien uutisten puolestapuhuja – hyvän toimittajamme Jani Halme palkittiin vuonna 2016 Suurella journalistipalkinnolla vuoden parhaasta journalistisesta teosta. Ohjelmassaan Kotimaan katsaus Halme luki ääneen suomalaisten paikallislehtien kaikkein pienimpiä hyvän mielen uutisia, ja nyt menestyksekäs matka jatkuu Suomen suurimman hyvien tekojen paikallismedian päätoimittajana.   

 

“Ansaitsemme lisää hyviä uutisia” – lue Janin blogikirjoitus  

Usein kysytyt kysymykset

Kuinka realistista on odottaa, että kampanja saa aikaan merkittävää muutosta yhteiskunnassa?

Vaikka yksittäinen kampanja ei yksinään muuta koko yhteiskuntaa, Hyviä uutisia -kampanjan tarkoitus on toimia aloitteentekijänä positiivisen muutoksen suuntaan. Jokainen jaettu hyvä uutinen voi inspiroida ihmisiä ja yrityksiä, luoden laajemman ketjureaktion positiivisia vaikutuksia. Kun uskomme hyvää muista, haluamme myös itse toimia paremmin.

Miten kampanjassa varmistetaan positiivisten uutisten luotettavuus ja aitous?

Kaikki jaetut uutisvinkit tarkistetaan huolellisesti ennen julkaisua. Kampanjassa käytetään ainoastaan viestinnän alan ammattilaisten tuottamia haastatteluja ja sisältöjä luotettavan ja laadukkaan lopputuloksen varmistamiseksi.

Voiko keskittyminen pelkästään positiivisiin uutisiin jättää huomiotta tärkeät mutta negatiiviset yhteiskunnalliset ongelmat?

Kampanja ei pyri vähättelemään yhteiskunnallisia ongelmia, vaan tasapainottamaan uutisointia tuomalla esiin myös positiivisia asioita. Tavoitteena on tarjota toivoa ja inspiraatiota muistuttamalla myös maailmassa jatkuvasti tapahtuvista hyvistä asioista.

Onko kampanjan viestintä inklusiivista ja tavoittaako se erilaisia kohderyhmiä?

Kampanja pyrkii olemaan mahdollisimman inklusiivinen ja tavoittamaan erilaisia kohderyhmiä käyttämällä monipuolisia viestintäkanavia sosiaalisesta mediasta radioon, verkkosivuille ja ulkomainospintoihin ympäri Suomen kaupunki- ja vapaa-ajan keskuksia. Tarkoituksena on luoda positiivisia vaikutuksia mahdollisimman laajalle yleisölle.

Miten kampanja aikoo tavoittaa ja vakuuttaa skeptiset tai kriittiset yleisöt?

Kampanja käyttää monikanavaista viestintää ja pyrkii olemaan mahdollisimman läpinäkyvä toiminnassaan. Skeptisille yleisöille tarjotaan konkreettisia esimerkkejä positiivisista vaikutuksista ja mahdollisuus osallistua keskusteluun.

Onko kampanjan tavoite pelkästään kaupallinen vai onko sillä aidosti yhteiskunnallista merkitystä?

Kampanjan tavoitteena on sekä yhteiskunnallinen vaikuttavuus että brändin tunnettuuden lisääminen. Hyvän tekeminen on ollut osa Mediateon ydintoimintaa jo ensimmäisestä toimintavuodesta lähtien. Olemme lahjoittaneet mediatilaa voittoa tavoittelemattomille yleishyödyllisille toimijoille aina, ja tulemme jatkamaan sitä niin pitkään kuin yritys on toiminnassa.  Lahjoituksemme vastaa arvoltaan aina 5 % osuutta liikevaihdostamme vuosittain. Lisäksi Mediateko on saanut ensimmäisenä pohjoismaisena mediayhtiönä kansainvälisesti arvostetun B Corp  -vastuullisuussertifikaatin. Positiivisen vaikutuksen tuottamiseen liiketoiminnallaan sitoutunut maailmanlaajuinen yritysyhteisö tunnetaan edelläkävijäyhtiöistä kuten Patagonia, Ben & Jerry’s sekä Body Shop.

Miten kampanja käsittelee palautetta ja kritiikkiä?

Kampanja on sitoutunut avoimeen viestintään ja vastaanottamaan palautetta kaikilta osapuolilta. Palaute käsitellään rakentavasti ja tarvittaessa kampanjan toimia muokataan sen perusteella.

Miten kampanjan onnistumista mitataan ja arvioidaan?

Kampanjan onnistumista mitataan monilla mittareilla, kuten tavoitettujen ihmisten määrällä, jaettujen uutisten määrällä ja yleisön palautteella. Tulokset julkaistaan  kampanjan verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. 

Mihin kampanjan tutkimustulokset perustuvat?

Tutkimus toteutettiin suomalaisen Feelback Oy:n valtakunnallisessa kuluttajapaneelissa heinäkuussa 2024. Tutkimusvastauksia saatiin yhteensä 1039 suomalaiselta. Otos kiintiöitiin iän ja maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilasi Mediateko.

Tilaa Mediateon Hyvät uutiset & uutiskirje

Tarvitsemme meille antamiasi yhteystietoja ottaakseen sinuun yhteyttä tuotteitamme sekä palveluitamme koskevissa asioissa. Voit perua nämä viestintäasetukset koska tahansa. Lisätietoa tilauksen peruuttamisesta, tietosuojakäytännöistä ja siitä, miten olemme sitoutuneet suojelemaan yksityisyyttäsi, saat tietosuojaselosteestamme.

 

Kiinnostuitko? Heitä viestillä tai rimpauta empimättä