Kempeleen Köykkyrin frisbeegolfradan metsäpolulla kuultiin eräänä viikonloppuna naurua, kun Taina, 8, julkisti aivan uuden lajin: Kirmailu-kiekon. Perinteiset heittomäärät unohtuvat – pisteet ropisevat juoksuvauhdista, puuosumista, kuperkeikoista ja siitä, kuinka moni puhkeaa nauruun pelaajan toilailuille.
“Se rata oli tosi vaikea ja puita täynnä. Kun frisbee lensi niiden sekaan, ajattelin: juostaan kiekon perään, törmäillään hassusti ja kerätään siitä pisteet – niin syntyi Kirmailu-kiekko", nuori pelisuunnittelija avaa pelin syntyä.
Näin Kirmailu-kiekko toimii
- Heitä frisbee omalla – mieluiten hulvattomalla – tyylilläsi.
- Kirmaa heti perään: kärrynpyörät, hyppyloikat ja ninja-askelmat sallittuja.
- Jos kiekkosi kolahtaa puun oksaan, plussapisteitä!
- Palattuasi lähtöpaikalle saat kirmailupisteet nopeudesta ja hassuttelupisteet tyylistä; seuraava pelaaja pääsee irti vasta, kun tuomaristo (eli muut heittäjät) on nauranut ja äänestänyt.
- Nuorin aloittaa, peli loppuu viimeistään ruoka- tai nukkumaanmenoaikaan.
- Rataa kannattaa käyttää vain silloin, kun perinteiset frisbeegolfaajat eivät jonota. Näin jokainen saa harrastaa omaan tahtiinsa.
- Peli sopii kaiken ikäisille, myös koirille (pelataan lelupallolla).
“Koirat saavat olla mukana, mutta ne eivät heitä kiekkoa, vaan kannustavat. Jos vaihdetaan frisbee koiran lelupalloon, ne saavat juosta pallon perään niin kovaa kuin jaksavat”, Taina tarkentaa.
Tiede: Kirmailu-kiekko lisää henkistä ja fyysistä hyvinvointia
- Intervalliliike: Frisbeen perään spurttaaminen vastaa kevyttä HIIT-harjoitusta, jonka on todettu parantavan lasten kestävyyskuntoa ja motorisia taitoja.
- Nauru-boosti: Naurun aikana keho vapauttaa endorfiineja ja oksitosiinia – aivojen “hyvän mielen” kemikaaleja, jotka vähentävät stressiä ja lisäävät yhteenkuuluvuuden tunnetta.
- Puuhun osumisen neurobonus: Tarkkuusheitto puunrunkoon kehittää silmä-käsi-koordinaatiota, samaa hermoverkkoa, jota myöhemmin tarvitaan vaikkapa kitaransoitossa tai leipomisessa.
- Jokainen osaa: Koska pituus tai voimakas heittokäsi ei ratkaise, pienet ja isot voivat pelata yhdessä – sosiaalipsykologiassa puhutaan tasavertaisesta pelihierarkiasta, joka lisää ryhmän yhteistä viihtymistä.
“Kun kukaan ei laske virhepisteitä, uskallat hassutella enemmän”, Taina tiivistää innovaationsa ideologian.
Taina on sarjainnovaattori
Kirmailu-kiekko ei suinkaan ole Tainan ensimmäinen oma peli. Harrastusten ja leikkien lomassa hän on jo ehtinyt kehittämään useita pelejä, kuten kuutiopelin, jossa värikkäästä arpakuutiosta tuleva symboli määrää, millaista hahmoa esitetään tai mitä haasteita ratkotaan.
Ja lista kasvaa: “Isompana haluaisin tehdä videopelejä, joissa pitää oikeasti liikkua eikä vain näppäillä”, Taina visioi.
huolto@mediateko.fi