Ulkomainonta on lyhyesti selitettynä kaikki kodin ulkopuolinen media, esimerkiksi kaduilla, joukkoliikenteessä, kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa.
Tältä sivulta selviää mm. mihin ulkomainontaa käytetään, miksi sen suosio on kasvanut viime vuosina ja mitä vahvuuksia ulkomainonnalla on.
Ulkomainonta on lyhyesti selitettynä kaikki kodin ulkopuolinen media, viitaten englanninkieliseen termiin OOH (out-of-home). Tähän lasketaan niin kauppa-keskuksissa, vapaa-ajankeskuksissa, kadun varsilla, pysäköintitaloissa kuin rakennusten seinissä sijaitsevat mainospinnat. Digitaalisesta ulkomainonnasta puhuttaessa käytetään taas termiä DOOH (digital-out-of-home).
Ulkomainonta on ainut jäljellä oleva massamedia, jota pystytään myös kohdentamaan niin alueellisesti, ajallisesti, paikallisesti, säätilan mukaan kuin kohde-ryhmittäin. Ulkomainospinnat voivat vaihdella pienistä kaupan ovien pielissä olevista julisteista aina jättimäisiin satojen neliöiden lakanoihin tai digitaalisiin LED-pintoihin.
Suomessa toimii muutama isompi sekä lukuisia pienempiä ulkomainosyhtiöitä, joilla on yleensä yksi tai kaksi erikoistumisaluetta. Ulkomainonta on ollut viimeisen viiden vuoden ajan kovassa nosteessa varsinkin Suomessa; vuonna 2014 ulkomainontaan käytettiin hieman vajaa 40m€, kun taas vuonna 2018 luku oli jo 66,3m€.
Myös maailmalla kasvu on ollut hurjaa kun isot brändit ovat hypänneet ulkomainonnan kelkkaan. Mm. Netflix osti 150 miljoonalla dollarilla jättitauluja Sunset bulevardilta, Kaliforniasta, mainostaakseen omaa sisältöään.
Ulkomainonnan kattojärjestönä Suomessa toimii Outdoor Finland (Suomen ulkomainosliitto), joka on koko ulkomainosalan edustaja, edunvalvoja ja kehittäjä.
Ulkomainonnan suurin vahvuus on sen tavoittavuus; ainoana jäljellä olevana massamediana sen viikkotavoittavuus on jopa 97%* , joten jopa internet jäi ulkomainonnan taakse 96% tavoittavuudella. Ulkomainonnassa harmia ei myöskään aiheuta mainosblockerit - sitä kun ei voi laittaa pois päältä.
Ulkomainonta on lähellä ostopäätöstä ja tutkimusten mukaan se myös ohjaa parhaiten verkkoon, verrattuna televisioon, radioon ja sanomalehtiin**. Digitaalisuus on myös tuonut perinteisen ulkomainospintojen rinnalle tehokkaita ratkaisuja, joilla voidaan toteuttaa erityisesti taktisia kampanjoita kustannustehokkaasti sekä joustavasti. Lue lisää digitaalisen ulkomainonnan hyödyistä täältä.
Lähteet: *Kantar TNS - TNS Mind 2018
**Nielsen 2017: OOH Online Activation Survey
Jos tahdot vielä sukeltaa pintaa syvemmälle, pääset ylävalikosta verkkokauppaamme, suunnittelutyökaluihimme sekä toteuttamiimme mediatekoihin. Ja kun mieleesi nousee pienikin kysymys, chattaa, jätä soittopyyntö, heitä viestillä tai rimpauta empimättä.
Kampanjasuunnittelija
puh. +358 400 551 608
mikko.husu(at)mediateko.fiKaupallinen johtaja
puh. +358 40 765 6333
jukka.pelkonen(at)mediateko.fiKauppakatu 12
70100 KUOPIO
+358 40 555 3635
Höyläämötie 14
00380 HELSINKI
+358 40 541 5002