REKRY

Mediateon myyjät tekevät asiakasyritykset näkyviksi


Verkkomainonnan tehon hiipuessa yritysten on entistä vaikeampi saada ääntään kuuluviin digitaalisessa maailmassa. Monen mediaryhmän myynti on kääntynyt laskuun, mutta digitaalinen ulkomainonta on kasvattanut markkinaosuuttaan jo seitsemättä vuotta.

“Mediateon mediapintojen tehokkuus on niiden sijoittelussa. Autamme asiakkaitamme olemaan esillä 24/7 siellä missä ihmiset ovat. Me sekä tuomme asiakkaan brändin vapaa-ajan ympäristöihin että saamme ihmiset pysähtymään näyttöjen äärellä myös kaupungeissa”, Mediateon myyntijohtaja Jukka Pelkonen kiteyttää.

Mediateon toimintamalli on osoittautunut varsin tehokkaaksi. Yritys voitti juuri oikeudet rakentaa rautatieasemien digitaaliset mainospaikat ja solmi Kuopiossa laajan sopimuksen KPY Novapoliksen kanssa. Kokonaisuutta täydentävät myös mittavat PeeÄssän ja Suur-Savon asiakkuudet ja kasvava verkosto lähellä ostopäätöksen tekoa.

“Pitkäjänteinen asiakaslähtöinen työ tuottaa meille koko ajan lisää asiakkuuksia. Syynä asiakastyytyväisyyteen on asiantunteva myyntitiimimme, joka kartoittaa asiakkaan tarpeet perinpohjaisesti sekä rakentaa ratkaisun tavoitteiden pohjalta. Nyt kasvun myötä asiantuntevia myyntihenkilöitä ja myyntipäälliköitä tarvitaan meille lisää”, Mediateon toimitusjohtaja Teemu Kontkanen kertoo.

Muutosten vastustaminen ja jämähtäminen ovat myrkkyä myyntityölle ja työyhteisölle

Mediateon myyntitiimi koostuu aktiivisista myynnin ammattilaisista. Heitä yhdistää intohimo lasketteluun, golfiin sekä muihin urheiluaktiviteetteihin. Urheiluharrastukset kertovat osaltaan heidän terveestä kilpailuhengestään ja halusta tehdä tulosta. Oman harrastuneisuutensa kautta myyntiä tekevät asiantuntijat tietävät, keitä vapaa-ajan kohteiden asiakkaat ovat ja miten heitä puhutellaan. Välillä mäkeen tai golfaamaan ehtii myös itse työn tuloksia katsastamaan.

“Tulin Mediateolle töihin vuonna 2019. Olin sitä ennen Tahkolla töissä ja viettänyt myös paljon aikaa golfin parissa. Näissä kuvioissa Mediateko oli tullut minulle positiivisesti tutuksi. Myös pari kaveriani työskenteli tuolloin Mediateolla ja yrityksestä välittyi hyvä fiilis ja meininki. Eipä ollut sitten vaikeaa olla yhteydessä Teemuun, kun työpaikan vaihto tuli ajankohtaiseksi”, Mediateon Jyväskylän alueen myynnistä vastaava Eino Liinamaa muistelee.

Mediateon uusien työntekijöiden huolellinen perehdytys työtehtäviin kestää kaksi viikkoa. Sen jälkeen uusi myyjä pääsee asiakaskäynneille kokeneemman myyjän kanssa. Kun uusi myyjä kokee olevansa valmis, hän pääsee itsenäisesti kentälle neuvottelemaan asiakkaiden kanssa. Mediateolla hyvän myyjän tunnusmerkkejä ovat rohkeus uusien asioiden edessä ja eteenpäin katsominen. Muutosvastarinta ja jämähtäminen puolestaan myrkyttävät myyntityön ja työyhteisön.

“Myyjämme tulevat eri taustoista. Porukkaan osuu parhaiten aktiivinen ja urheilusta nauttiva henkilö, joka osaa kuunnella asiakasta. Ei tarvitse olla mediamyynnin ammattilainen, sillä me perehdytämme tehtävään huolellisesti. Mediateon omassa myyntiakatemiassa koulutamme omaa henkilöstöämme jatkuvasti omien ja ulkopuolisten kouluttajien avulla”, myyntijohtaja Pelkonen kertoo.

Toisiaan tukeva tiimi tekee tuloksen

Mediateon myyjät työskentelevät yhtenäisenä tiiminä, jonka jäsenet auttavat ja tukevat toisiaan. Vaikka jokainen myyjä tekee oman suorituksensa täyttääkseen henkilökohtaisen tavoitteensa, ympäri Suomea oleva tiimi, myyntijohtaja ja todistetusti Itä-Suomen paras pomo ovat kaikkien tukena. Myyjän työ vaatii rohkeutta etsiä ja rakentaa asiakkaalle oikea ratkaisu, mutta epäonnistumisiin ja virheisiin suhtaudutaan silti rakentavasti.

“Virheistä oppimalla kehitymme koko ajan paremmiksi. Meillä ei tarvitse huolestua jos haasteita tulee vastaan. Keskustelemme avoimesti niin Slackissa ja viikkopalavereissa kuin jokaisen työntekijän kanssa kasvotusten. Varmistamme, että missään vaiheessa kukaan ei jää yksin tai joudu hukkateille”, toimitusjohtaja Kontkanen lupaa.

Mediateolla on nyt 13 myyntihenkilöä Helsingissä, Kuopiossa ja Jyväskylässä. Organisaatio on matala ja yleistunnelma rento. Työilmapiirikyselyt osoittavat, että sisäinen viestintä on vuosien aikana kehittynyt paljon. Toimari ja myyntijohtaja ovat aina valmiita auttamaan ja kuuntelemaan uusia ideoita.

“Asun ja työskentelen etänä Jyväskylästä käsin. Silloin tällöin käyn Helsingin tai Kuopion toimistolla, mutta tukea, kannustusta ja vinkkejä saan kyllä tarpeeksi etänäkin. Mediateko on todella kiinnostavassa vaiheessa. Olemme vielä ketterä ja pieni toimija, mutta samalla kasvamme vahvasti ja teemme suuria investointeja. Silti oman äänensä saa kuuluviin, ideat otetaan aina hyvin vastaan ja uusia juttuja kokeillaan rohkeasti. Ei tarvitse jumiutua mihinkään rooliin, vaan kaikki saavat tehdä töitä omana persoonanaan”, Eino Liinamaa kuvailee.

Auta kasvattamaan brändien näkyvyyttä

Mediateon olemassaolon tarkoitus on kasvattaa asiakasyritysten brändinäkyvyyttä ja siten auttaa heitä tavoittamaan omat asiakkaansa. Myyjän tulee ymmärtää mitä hänen apunsa merkitsee asiakkaan liiketoiminnalle. Hän osaa samaistua asiakkaansa tarpeisiin mutta samalla ohjata asiakasta oikeaan suuntaan omalla asiantuntemuksellaan.

Mediateon toiminta rakentuu pitkien asiakkuuksien ympärille. Myyntihenkilö yhdessä tiiminsä kanssa luo tämän perustan. Onnistuneen asiakkuuden merkki on, että myyjä on saavuttanut tulosten kautta luottamuksen asiakkaan silmissä ja asiakkuus jatkuu kumppanuutena.

“Haemme nyt myyntipäällikköä sekä Kuopioon että Helsinkiin. Tutustu meidän palveluihimme ja lue huolellisesti tarkemmat tehtävään liittyvät tiedot työpaikkailmoituksesta. Katso sitten peiliin ja tarkastele, sovitko kasvavaan tiimiimme”, Mediateon toimitusjohtaja Teemu Kontkanen kehottaa.

 

Tutustu aluemyyntipäällikön paikkaan

Lue lisää