Skip to content

Mainonta pelastaa maailman

Mutta maailmaa ei pelasteta mainostamalla vähemmän tai peittämällä mainospinnat. Yhteiskuntamme suurin sosiaalisen muutoksen moottori on päinvastoin valjastettava kestävän elämäntavan edistäjäksi.

 

Suunnanmuutos vaatii taakseen rohkeita markkinoinnin tuulettajia. Oletko mukana?

 

Mainonta pelastaa maailman

 

Mutta maailmaa ei pelasteta mainostamalla vähemmän tai peittämällä mainospinnat. Yhteiskuntamme suurin sosiaalisen muutoksen moottori on päinvastoin valjastettava kestävän elämäntavan edistäjäksi.

 

Suunnanmuutos vaatii taakseen rohkeita markkinoinnin tuulettajia. Oletko mukana?

MT_vastuullisuuskuvitus_15-1
Mediateko_VahvistaHyvaa_tummalle_rgb
Mainonnassa ero ongelman pahentamisen ja sen ratkaisemiseen osallistumisen välillä piilee siinä mitä mainostetaan. Me otimme tehtäväksemme vahvistaa hyvää. Alla ensimmäiset pelinavauksemme sen puolesta, etteivät paremmat valinnat jäisi kestämättömien houkutusten varjoon.

Mainonnassa ero ongelman pahentamisen ja sen ratkaisemiseen osallistumisen välillä piilee siinä mitä mainostetaan. Me otimme tehtäväksemme vahvistaa hyvää. Alla ensimmäiset pelinavauksemme sen puolesta, etteivät paremmat valinnat jäisi kestämättömien houkutusten varjoon.

 

MT_vastuullisuuskuvitus_23

Kauden hyvis – ilmaista näkyvyyttä valitulle yritykselle

Tutustu tarkemmin

Valtakunnalliseen mainosympäristöömme kuuluu satoja kohteita ja tuhansia mediapintoja. Joka ikisen tarjolla olevan mainospaikan, ammattislangilla inventaarion, myynti kokonaan on käytännössä tekemätön temppu. Hävikkiä ja hukattua potentiaalia myymättömät mediatilat ovat silti, ja sellaisessahan ei ole mitään mieltä.

 

Annamme paikat ennemmin kestävämpää tulevaisuutta edustaville yrityksille ja kampanjoille. Meillä on Suomessa lukemattomia hienoja edelläkävijäyrityksiä, jotka antavat tasoitusta muille markkinointibudjetissaan, koska he panostavat erityisen paljon toimintansa, tuotteidensa sekä palveluidensa vastuullisuuteen.

 

Homma toimii seuraavasti:

- Yritykset voivat hakea jatkuvasti mukaan Kauden hyvis -tukimalliin

- Hakijoille on kaksi kategoriaa; valtakunnalliset ja alueelliset mainostajat. Tämä siksi, että myös paikalliset hyvikset saavat vahvistusta.

- Hakijoista muodostuvasta ”hyvisreservistä” valitaan neljä kertaa vuodessa Kauden hyvis, jolle lahjoitetaan ilmaista näkyvyyttä Mediateon mainosympäristöissä.

- Kauden hyvis valitaan vuorotellen valtakunnallisen ja alueellisen kategorian edustajista.

- Valtakunnallisen kategorian Kauden hyvis saa viestilleen näkyvyyttä 30 000 euron arvosta, alueellisen kategorian Kauden hyvis 10 000 euron arvosta.

- Kauden hyviksen valinnan tekee aina mainostajista, mainos- ja media-alan ammattilaisista sekä vastuullisuusasiantuntijoista kokoamamme raati.

 

Pilotoitava toimintamalli tulee varmasti vielä kehittymään, hiotaan konsepti timantiksi yhteisvoimin matkan varrella. Tärkeintä on käydä toimiin, eikä odotella täydellisyyttä päästäksemme kiinni mahdollisuuteen vahvistaa hyvää.

 

Tunnetko sopivan hyvis-yrityksen tai työskenteletkö sellaisessa itse?

 

ILMIANNA MEILLE >

MT_vastuullisuuskuvitus_24

Pro bono – 5 % yhteiseen hyvään

Tutustu tarkemmin

Hyvän tekeminen on ollut osa yrityksen ydintoimintaa jo ensimmäisestä toimintavuodesta lähtien. Olemme lahjoittaneet mediatilaa voittoa tavoittelemattomille yleishyödyllisille toimijoille aina, ja tulemme jatkamaan sitä niin pitkään kuin yritys on toiminnassa.  Lahjoituksemme vastaa arvoltaan aina 5 % osuutta liikevaihdostamme vuosittain.  Vuonna 2022 todellisuudessa toteutunut prosenttiluku oli 19,5 %. Se tarkoittaa rapiat 766 miljoonaa toistoa, rahassa mitattuna 1 525 000 euron potti valtakunnallista näkyvyyttä viesteille, jotka tähtäävät meidän kaikkien kannalta parempaan maailmaan.

 

Tiedätkö meille loistavan pro bono -kohteen tai työskenteletkö sellaisessa itse?

 

KERRO MEILLEKIN >

Kestävyyskriisi tuntuu lamaannuttavan isolta, mutta meillä kaikilla on valta vaikuttaa tulevaisuuden kehityssuuntaan.

Kestävyyskriisi tuntuu lamaannuttavan isolta, mutta meillä kaikilla on valta vaikuttaa tulevaisuuden kehityssuuntaan.

MT_vastuullisuuskuvitus_03

Kenen kasvua rahoitat?

Jokainen ostos – ja ostamatta jättäminen – on valinta jonkin puolesta. Voimme vähentää kulutustamme kestävämmälle tasolle, mutta meidän on silti syötävä, pukeuduttava, liikuttava, käytettävä sähköä ja niin edelleen. Päätös on sinun. Tahdotko tukea ostoseuroillasi samalla vaikkapa paikallista pienyrittäjää tai ympäristöarvoja tuotekehityksessään korostavaa brändiä?

Minkä puolesta puhut?

Ihmiset luottavat tutkitusti eniten läheistensä sanaan. Sinullakin on siis yleisö, joka kuuntelee sanomaasi ja vaikuttuu viesteistäsi. Tahdot osallistua paremman maailman rakentamiseen, muttet tiedä miten? Käytä vaikutusvaltaasi, puhu sinulle tärkeiden asioiden puolesta. Tutkittua tietoa ja luotuja ratkaisujakin on jo olemassa hurjasti, siirtymässä kestävämpään elämäntapaan tarvitaan nyt ennen kaikkea kommunikaatiota, keskustelua, oivalluksen hetkiä ja totuttujen tapojen muutosta.

Kenen kasvua rahoitat?

Jokainen ostos – ja ostamatta jättäminen – on valinta jonkin puolesta. Voimme vähentää kulutustamme kestävämmälle tasolle, mutta meidän on silti syötävä, pukeuduttava, liikuttava, käytettävä sähköä ja niin edelleen. Päätös on sinun. Tahdotko tukea ostoseuroillasi samalla vaikkapa paikallista pienyrittäjää tai ympäristöarvoja tuotekehityksessään korostavaa brändiä?

Minkä puolesta puhut?

Ihmiset luottavat tutkitusti eniten läheistensä sanaan. Sinullakin on siis yleisö, joka kuuntelee sanomaasi ja vaikuttuu viesteistäsi. Tahdot osallistua paremman maailman rakentamiseen, muttet tiedä miten? Käytä vaikutusvaltaasi, puhu sinulle tärkeiden asioiden puolesta. Tutkittua tietoa ja luotuja ratkaisujakin on jo olemassa hurjasti, siirtymässä kestävämpään elämäntapaan tarvitaan nyt ennen kaikkea kommunikaatiota, keskustelua, oivalluksen hetkiä ja totuttujen tapojen muutosta.

MT_vastuullisuuskuvitus_03

Valtakunnallisena ulkomainosyhtiönä meidän vaikutusvaltamme on tavallista suurempi

 

Olemme osa mainoskoneistoa, joka muokkaa valtavalla voimalla ihmisten käyttäytymistä. Näemme vieläpä erityistä vaivaa, että medioissamme viesti tavoittaa mahdollisimman monet ja puhuttelee heitä poikkeuksellisen syvästi. Tahdomme käyttää supervoimiamme hyvään. 

 

Jos mainonta sai aikaan kulutuskulttuurin käsistä karkaamisen, se voi yhtä lailla kääntää suunnan kestävälle tasolle. Koneisto on viritettävä entistä vaikuttavammaksi ja kiinnitettävä huomio siihen mitä mainostetaan. Rakenteellinen muutos ei tapahdu sormia napsauttamalla. Se ei kuitenkaan estä meitä yrittämästä.

 

 

MT_vastuullisuuskuvitus_09
MT_vastuullisuuskuvitus_09

Valtakunnallisena ulkomainosyhtiönä meidän vaikutusvaltamme on tavallista suurempi

 

Olemme osa mainoskoneistoa, joka muokkaa valtavalla voimalla ihmisten käyttäytymistä. Näemme vieläpä erityistä vaivaa, että medioissamme viesti tavoittaa mahdollisimman monet ja puhuttelee heitä poikkeuksellisen syvästi. Tahdomme käyttää supervoimiamme hyvään. 

 

Jos mainonta sai aikaan kulutuskulttuurin käsistä karkaamisen, se voi yhtä lailla kääntää suunnan kestävälle tasolle. Koneisto on viritettävä entistä vaikuttavammaksi ja kiinnitettävä huomio siihen mitä mainostetaan. Rakenteellinen muutos ei tapahdu sormia napsauttamalla. Se ei kuitenkaan estä meitä yrittämästä.

 

 

MT_vastuullisuuskuvitus_01

Tiedämme olevamme alkumatkalla...

Samalla, kun teemme innosta pinkeänä töitä saadaksemme aikaan mahdollisimman paljon hyvää, toimintamme jättää myös jalanjäljen. Tiedostamme varsin hyvin vastuumme pienentää sitä – mieluummin eilen kuin huomenna. Meidän kohdallamme vähennysurakassa olennaiseen osaan nousevat mediaympäristömme. Jatkuvasti kehittyvät näytöt ja järjestelmät tarjoavat onneksi monipuoliset mahdollisuudet mm. energiansäästöön ledeineen, kirkkaudensäätöineen ja muine jatkuvasti kehittyvine teknologioineen. Näitä ja muita vaikutuksiimme vaikuttavia keinoja hyödynnämmekin parhaamme mukaan. On silti päivänselvää, että parantamisen varaa riittää.

Tiedämme olevamme alkumatkalla...

Samalla, kun teemme innosta pinkeänä töitä saadaksemme aikaan mahdollisimman paljon hyvää, toimintamme jättää myös jalanjäljen. Tiedostamme varsin hyvin vastuumme pienentää sitä – mieluummin eilen kuin huomenna. Meidän kohdallamme vähennysurakassa olennaiseen osaan nousevat mediaympäristömme. Jatkuvasti kehittyvät näytöt ja järjestelmät tarjoavat onneksi monipuoliset mahdollisuudet mm. energiansäästöön ledeineen, kirkkaudensäätöineen ja muine jatkuvasti kehittyvine teknologioineen. Näitä ja muita vaikutuksiimme vaikuttavia keinoja hyödynnämmekin parhaamme mukaan. On silti päivänselvää, että parantamisen varaa riittää.

MT_vastuullisuuskuvitus_01

…joten valitsimme kirittäjiksi kaikkein kovimmat nimet

Koska tapanamme ei ole tehdä mitään pelkästä tekemisen ilosta, päätimme asettaa tähtäimen samoin tein B Corp -sertifioiduksi yritykseksi – samaan porukkaan Patagonian ja muiden alaansa uudistavien edelläkävijöiden kanssa. Kokonaisvaltaisesti liiketoimintamme syväluotaava arviontiprosessi on parhaillaan käynnissä, mutta olemme jo tähän mennessä oppineet valtavasti sekä vastuullisesta liiketoiminnasta että itsestämme. Uskomme vakaasti jonain kauniina päivänä saavuttavamme tavoitteemme. Ei silti, että se olisi maali – siitähän se kirivaihe vasta lähtee.

 

Silti kenenkään on mahdotonta tietää kaikesta kaikkea. Varsinkin, kun se kaikki kehittyy koko ajan ja asioita ymmärretään joka päivä paremmin. Otamme kehitystyömme kirittäjäksi avosylin vastaan jokaisen huomion, korjauksen ja kehitysidean. Jos puolestamme omilla oivalluksillamme voimme auttaa jotakuta toista, jaamme ilomielin oppimamme eteenpäin.

MT_vastuullisuuskuvitus_11

Hae mukaan!

 

 

Kuulostaako jompi kumpi hyvää vahvistavista tukimalleistamme kuin luodulta teidän organisaatiollenne? Täytä lomake ja kerro omin sanoin miksi teidän sanomanne on tärkeää tavoittaa mahdollisimman monet suomalaiset.

 

 

Kiinnostuitko? Heitä viestillä tai rimpauta empimättä