Tavoitteena oli kasvattaa Smartum-etujen tunnettuutta ja lanseerata samalla Smartumin uudistettua brändiä ja brändi-ilmettä. Kohderyhminä olivat niin yrityspäättäjät kuin muutkin rinteessä viihtyvät laskettelijat ja lautailijat.
Tulokset puhuvat puolestaan: 87% mainoksen huomanneista piti siitä ja jopa 74% ostaisi tai ainakin harkitsisi ostavansa tuotteen!
Lähtökohta
Vuonna 2018 Smartumin brändiä uudistettiin aiempaa rohkeampaan ja erottuvampaan suuntaan. Myös brändi-ilme muuttui kesällä 2018. Smartum halusi lähteä rohkeasti rakentamaan brändimielikuvaa etenkin yrityspäättäjien keskuudessa. Samalla haluttiin kasvattaa työnantajamyyntiä sekä liikuntaedun käyttöä Smartum-edunsaajien keskuudessa.
Hiihtokeskukset houkuttivat Smartumia, sillä niissä tavoitetaan tehokkaasti niin yrityspäättäjät kuin Smartum-etujen käyttäjät. Ympäristö sopi Smartumille luontevasti myös sen vuoksi, että hiihtokeskuksissa voi käyttää laajasti Smartumin liikuntaetua – sekä hissilippuihin että vuokravälineisiin.
Ratkaisu
Smartum kartoitti hiihtokeskusten kävijäprofiileja Mediateon avustuksella, ja päätyi Tahkoon, sillä sitä kautta todettiin tavoitettavan tehokkaasti henkilöt, jotka vaikuttavat työsuhde-etujen käyttöönottoa koskevaan päätöksentekoon. Kokoluokaltaan Tahko oli sopiva, jossa pystyttiin kohtuullisella budjetilla ottamaan hiihtokeskusalueen ”haltuun” monipuolisella näkyvyyspaketilla.
Mediateko suunnitteli kautta 2018–2019 koskevan näkyvyyspaketin, jonka avulla Smartumin oli mahdollista tavoittaa laskettelijat sekä lautailijat useaan kertaan päivän aikana. Paketti sisälsi kokoteipatun tilataksin, 4 kpl isoja digitaalisia näyttöjä 4 hissilinjataulua päähissilinjalla, suksitelinetaulut sekä hälytinportit ja pöytäpuhujat lipunmyynti- ja välinevuokrauspisteissä.
”Mediateolla perehdyttiin uudistettuun brändiin ja suunniteltiin kiinnostusta herättävät, kontekstiin erinomaisesti sopivat viestit. Saimme nähdäksemme myös visualisoinnit tulevista mainoksistamme. Ehdotukset olivat niin hyviä, että hyväksyimme ne lähes sellaisinaan. Taksissa, diginäytöillä ja hissilinjatauluilla puhuttelimme rohkeasti yrityspäättäjiä, kun taas suksitelinetauluissa, hälytinporteissa ja pöytäpuhujissa puhuttelimme Smartum-etujen käyttäjiä informatiivisemmalla viestillä.”
Tulokset
Otteita huomioarvotutkimusten tuloksista:
Feelback: Huomiarvotutkimus hiihtokeskuksissa 2019.
Asiakkaan kommentit
Yhteistyö Mediateon kanssa oli mutkatonta ja helppoa. Tuntui, että case kiinnosti heitä aidosti ja he tekivät kaikkensa kampanjamme onnistumiseksi. He myös varmistivat, että saamme rahallemme parhaan mahdollisen vastineen. Olin positiivisesti yllättynyt, miten hyviä ehdotuksia heiltä löytyikään, kiittelee markkinointijohtaja Suvi Jylhä-Vuorio Smartumilta.
”Huomioarvotutkimukset osoittivat, että monipuolinen, vahva näkyvyytemme Tahkolla huomattiin. Saimme myös hyvää palautetta Tahkolla vierailleilta tutuiltamme. Erityisesti kokoteipattu taksi oli todella noteerattu! Kirsikkana kakun päällä oli se, että kyseinen taksiyrittäjä julkaisi Facebookiin ylpeänä kuvia upeasta kirkkaanpunaisesta Smartum-taksistaan. Myös myyntiimme sekä Smartum-etujen käyttöön Tahkolla kampanja vaikutti positiivisesti, vaikka päätavoitteena olikin tunnettuuden parantaminen ja brändin rakentaminen.
Halusimme ottaa kampanjasta kaiken ilon irti, joten laajensimme kampanjaa myös sosiaalisen median puolelle julkaisemalla mm. ammattilaskijan lasketteluvinkkejä ja järjestämällä hissilippuarvontoja”, kertoo Jylhä-Vuorio.