Skip to content
26.01.2021

POS-markkinointi ohjaa ja palvelee

Alallamme käytetään paljon ammattitermejä, joita voi olla joskus vaikeaa tulkita, kuten tämänkin blogin aihe. Ennen kuin sukellamme syvemmin aiheeseen, kerrataan nopeasti mitä POS ylipäätään edes tarkoittaa. 

POS termi tulee englanninkielisestä sanasta "point-of-sale", joka tarkoittaa suoraan suomennettuna ostopäätöspaikkaa. POS-markkinointi tunnetaan yleisimmin suomenkielessä myymälämarkkinointina, eli siihen sisältyvät niin digitaaliset näytöt kuin uutuustuotteiden telineet kauppojen käytävillä - kaikki, millä asiakasta ohjataan tekemään päätöksiä kaupassa. 

POS = Point-of-sale = Myymälämarkkinointi
Shopper Digital = Mediateon käyttämä tuotenimi lähellä ostopäätöstä sijaitseville pinnoille

ABC+KuorttiShopper Digital-verkoston näyttö ABC Kuortissa, Pertunmaalla


Miksi POS-markkinointia siis tehdään?


POS-markkinoinnissa lähtökohtana on vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen aivan viime hetkillä, jolloin herätteet toimivat tehokkaimmin. Asiakas saattaa muistaa tuotteen tai brändin jo jostakin toisesta markkinointikanavasta ja POS toimii viimeisenä silauksena ostoherätteelle. 

Tunnistat varmaan itsesikin seuraavasta kuvauksesta; työpäivä on ohi ja tajuat jääkaapin ammottavan tyhjyyttään kotona. Suuntaat kiireellä kauppaan ja mietit mitä sitä söisikään tänään. Huomaat jo kaupan pihaan kaartaessa näytöllä sushibuffetin mainoksen ja päätät ottaa mukaan sushit koko perheelle. Ehkä vielä nappaat mukaan uutuus suklaapatukan hyllyn päädystä.

On tutkittu, että jopa 78% ostopäätöksistä tehdään vasta kaupan vaikutuspiirissä. Mikä on sinäänsä ihan luonnollista, koska olemmehan vain ihmisiä ja elämä ei mene aina tietyn käsikirjoituksen - tai ostoslistan mukaan. Huomioitavaa on myös se, että vaikka kuluttaja astelisikin kauppaan valmiin listan kanssa, se harvoin on tehty tuotemerkki-tasolla.  Siksi markkinoijilla on mahtava tilaisuus ohjata kuluttajien ostopäätöksiä kriittisimmällä hetkellä. 

shopper tutkimus kopioSuurin osa ostopäätöksistä tehdään vasta kaupassa. Myös ostoslistan teko etukäteen jää välistä jopa 67% vastaajista. 

 

Ostopäätöksen äärellä sijaitsevat näytöt ovat samalla myös kauppojen omanlaisia infotauluja, joista kuluttajat oppivat seuraamaan aukioloaikoja, kanta-asiakasetuja sekä muita ajankohtaisia asioita. Sen vuoksi ne toimivat tuotemarkkinoinnin lisäksi erinomaisesti myös kaikenlaisten palveluiden ja tapahtumien markkinointiin. 

Shopper-verkoston näytöt ohjaavat palveluiden sekä tuotteiden pariin, palvelevat kuluttajia ja tarjoavat uusia ideoita & ajatuksia arkeen. 


Ostoksilla ollessa kuluttajat ovat tiukasti kiinni arjen askareissaan ja ottavat impulsseja vastaan erilaisista palveluista; paikallinen pesula voi kertoa kuukauden tarjouksestaan, jolloin mieleen muistuu mattopyykin tarve. Tai vastaavasti koko verkostossa voidaan markkinoida valtakunnallisesti tulevaa festaria, jolloin kuluttaja jää pohtimaan tulevan kesän suunnitelmia. 

Lähellä ostopäätöstä on siis hyvin perusteltua näkyä.

LUE MYÖS: Digitaalisen ulkomainonnan hyödyt



Lähde: Feelback - Shopper Digital -huomioarvotutkimus 2022

 

avatar

Annika Kettunen

Joko tutustuit näihin?