Skip to content
06.03.2024

Nuorisokohderyhmän tavoittaminen ulkomainonnalla

IMG_9301 (1)

 

Nuorisokohderyhmän tavoittaminen mainonnassa? Tämä kohderyhmä etenee vauhdikkaammin kuin viimeisin nettihitti, ja heidän huomionsa vangitseminen on haastavaa yhä kiireisemmässä maailmassa. Mainostajalle voi helposti syntyä tunne kuin yrittäisi pitää saippuapalaa kädessä suihkussa – se lipsuu ja livahtaa helposti otteesta, vaikka kuinka yrität pitää siitä kiinni.

Jos brändisi ei ole verkossa, se on kuin sitä ei olisi olemassakaan. Ja kun päätät sukeltaa digitaalisen mainonnan syövereihin, huomaat nopeasti, että tämän päivän trendi on huomenna vanha uutinen. Snapchat, TikTok ja Instagram – sovellukset päivittyvät nopeammin kuin ehdit sanoa "onko tämä vielä in?"

 

Kuulostiko tutulle, ehkä jopa hieman ahdistavalta? Onko oikeasti niin, että muista perinteisistä kanavista kuten ulkomainonnasta, Gen-Z ja Gen-Alpha kohderyhmien tavoittamien ei ole tehokasta ja järkevää? Kannattaako rahat ohjata jatkossakin jo nyt helposti ylipanostettuun sosiaaliseen mediaan?

 

Uskallan olla toista mieltä ja kerronkin miksi ulkomainonta on loistava ympäristö tavoittaa kohderyhmä.

Ensiksi tarvitaan tarpeeksi iso mediaympäristö, jossa kyseinen nuorisokohderyhmä liikkuu. Tässä kuvaan astuvat hiihtokeskukset. Laji, joka koronan siivittämänä kasvoi suomalaisten keskuudessa todella suosituksi. Tiesitkö, että meitä laskettelijoita on jo hieman yli 1 000 000? No mites ne nuoret, liikkuvatko ne hiihtokeskuksissa? Kyllä, 15–29-vuotiaita laskettelijoista on 39 % idx. ollessa 170. Varsin kova ylikorostuma, vai mitä?

 

No toimiiko se hiihtokeskusmainonta nuorisokohderyhmän tavoittamiseen? Kyllä toimii! Vuosina 2019–2023 tehtyjen mainonnan huomioarvotutkimusten mukaan nuorisokohderyhmä (19–24-vuotiaat) muistavat nähneensä mainokset 61 % keskiarvolla. Mainoksesta pitäminen taas on ollut 85 %. Aivan uskomattomia tuloksia tässä hektisessä, mediaa tulvillaan olevassa maailmassa, jossa kohderyhmän kyky välttää mainoksia on kehittynyt huippuunsa.

Lejos Kitchenn Joy graafit

Lähde: Feelback - Huomioarvotutkimukset 2019-2023 - kohderyhmä 15-29 vuotiaat.

 

Jos haluat mainostajana tavoittaa nuorisokohderyhmän hiihtokeskuksista, niin mihin sitten kannattaa kiinnittää huomiota? Tässä tullaankin siihen mikä on mielestäni kaikkein tärkeintä kohderyhmän tavoittamisen kannalta ja se on oikeanlaisen viestin suunnittelu ympäristöön sopivaksi. Muista, nuori on fiksu – bulkki ei pure. Tai puree, mutta ei niin hyvin kuin sen soisi ja miksi tyytyä keskinkertaiseen.

Tee sisältöä, joka oikeasti kiinnostaa nuorta. Nuorisokohderyhmälle toimiva mainonta vaatii dynaamisuutta, autenttisuutta ja interaktiivisuutta. Tehokkaat mainoskampanjat keskittyvät yhteisöllisyyteen, käyttävät visuaalista ilmaisua vahvasti ja tuovat esille brändin vastuullisuuden. Jos olet tehnyt kovan duunin kohderyhmän hurmaamiseksi sosiaalisen median alustoilla ja teet esimerkiksi vahvaa vaikuttajayhteistyötä, niin tuo se rohkeasti esille myös ulkomainonnassa!

 

Tähän liittyen on pakko nostaa jalustalle rakas asiakkaamme Kitchen Joy, joka lähti kaudelle 2023–2024 tekemään hiihtokeskusmainontaa rohkealla ja erottuvalla tavalla. Konsepti toteutettiin yhdessä vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen Trootin sekä mediatoimisto Havas Helsinki kanssa. Viestin keskiössä oli Lakko, tunnettu vaikuttaja, joka vahvisti brändin uskottavuutta halutussa kohderyhmässä hienosti. Lisäksi viestit, joita ympäristössä käytettiin, oli nerokkaasti mietitty vuoropuhelu brändin sekä kohderyhmän välillä:

”Onko pokkaa kesyttää jäiset boksit”
”Löytyykö kanttia laittaa tikkua ristiin”
”5min lämmittelyä ja vauhdilla alas”

 

Kitchen Joy
Lähdimme mukaan hiihtokeskusmainontaan, sillä Levin gondoleissa loksahti jokainen brändillinen palanen kohdalleen! Ohjaamme kuluttajaa viestinnässä pakastealtaalle, joten mikä parempi idea kuin viedä kuutiot fyysisesti pakkaseen ja gondolit olivat jo itsessään hyvin samanmuotoiset kuin kuutiomme” ,toteaa Kitchen Joyn Brand Manager Julia Pallasvuo lisäten samalla:

 

”Etsimme jatkuvasti uusia keinoja tavoittaa ydinkohderyhmäämme nuoria miehiä tai perheitä, joilla on teini-ikäisiä lapsia. Hiihtokeskukset erityisesti hiihtoloma-aikoihin olivat täydellisiä tähän. Leikkisä tone-of-voicemme osui myös hyvin snoukkaslangiin!

 

Yhteistyö Mediateon kanssa oli mutkatonta ja idearikasta. Alusta asti oli selvää, että haluamme mukaan vaikuttaja Lakon, jonka kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo vuosia. Olemme tuoneet Lakon mukaan myös mainosvideoihin sekä myymälämateriaaleihin.

 

Rohkaisemme ehdottomasti viemään vaikuttajamarkkinoinnin ulos sen perinteisistä kanavista! Siinä vaiheessa, kun tehdään pitkäjänteistä strategista vaikuttajamarkkinointia ja sinulla on brändillesi täydellinen brand match, suosittelemme ajattelemaan vaikuttajakokonaisuutta enemmän ilmiöittämisen kannalta. Meidän kokemuksemme mukaan rohkeus todella palkitaan, vaikka se saattaisikin vaatia aluksi suurempaa investointia budjetista.”

 

Hyvä mainostaja, ole siis rohkea. Nouse somepoterosta ja vie viestisi ulos. Tee se edellä mainittuja oppeja noudattaen sekä samalla kohderyhmää kunnioittaen. Voit yllättyä miten tehokkaasti brändisi resonoi myös perinteisen median parissa!

avatar

Miika Sajaniemi

Joko tutustuit näihin?