Skip to content
29.11.2023

Mediateon hyvän vahvistamiseen sitoutumisen taustat

Viimeisimmät markkinoinnilliset ulostulomme ovat linkittyneet vahvasti valintoihin, vaikutusvaltaan ja kestävämpään kulutuskulttuuriin. Kulissien takana töitä aiheiden parissa on tehty vielä monin kerroin julkisuuteen näkyvää jäävuoren huippua enemmän. Miksi teema on meille tärkeä? Mitä teoillamme tahdomme saavuttaa? 

 Artikkelikuva_teemu_ja_teksti

 

Historia 

Mediateon alkuaskelia 15 vuotta sitten leimasi halu pysyä elossa. Selviytyä. Saada aikaan kasvua, jotta leivän päällä olisi jotain muutakin kuin levitettä. Jo silloin kotimaisuus oli meille iso arvo, samoin aitous sekä ihmisyys. Ymmärrys liiketoiminnasta oli kuitenkin rajallista ja pienen organisaation energia meni oman toiminnan eteenpäin kuljettamiseen.  

 

Kolme–neljä vuotta sitten ensimmäiset asiakkaat alkoivat kysellä toimintamme vastuullisuuden perään. Ymmärryksemme aiheesta oli varsin rajallinen. Keskustelua käytiin lähinnä toimistojen sertifikaateista ja kierrätyksestä. Yhteistä, toimialalle sopivaa näkemystä vasta haettiin.  

 

Reilu vuosi taaksepäin keskusteluihin nousi valosaaste sekä energiankulutus ja näyttöjen päällä olo. Asiaan reagoitiin. Nekin, jotka eivät vielä olleet säätäneet näyttöjensä kirkkautta, tekivät nyt niin ja ajastivat näytöt nukkumaan öisin. 

 

Herääminen  

Olemme tehneet kolmen vuoden ajan yhteistyötä vaikutustoimisto Fabrikin kanssa. Ensin viilasimme kuntoon perusasioita ja etsimme syvintä identiteettiämme. Osana tätä prosessia, keväällä 2022, Ville, Timo, Jonna, Perttu & co haastoivat meitä ajattelemaan isommin ja pohtimaan merkitystämme ympäröivälle yhteiskunnalle laajemmassa kuvassa: Mikä olisi aidosti sellainen tekijä, johon voimme isosti vaikuttaa – meidän vipumme muuttaa maailmaa? 

 

Lukuisten työpajojen ja pienen tuskailunkin jälkeen löysimme johtolankoja siitä, mikä vastaus voisi olla. Noin puolen vuoden työn jälkeen ajatukset alkoivat kirkastua. Meillähän on käsissämme suoranainen Supervoima! Mediaympäristöjämme oikein käyttämällä voimme moninkertaistaa positiivisen kädenjälkemme ja vaikuttaa merkittävästi koko kestävämmän elämäntavan kehityssuuntaan. 

 

Miksi tähän lähdimme?  

Meillä oli mentorit, jotka näkivät tulevaan ja osasivat vaatia. Samaan aikaan painetta todentaa olevamme vastuullinen toimija tuli myös asiakkailta. Mediatekolaisten keskuudestakin nousi puheenvuoroja, että entisellä mallilla ei voida enää jatkaa. Oli selvää, ettemme voi vain esittää olevamme jotain, vaan asioihin pitää oikeasti panostaa ja muutoksia parempaan tehdä.  

 

Mitä olemme oppineet tähän mennessä?  

Kokonaisuus on laaja, joten kannattaa aloittaa pienistä asioista. Toiseksi, kestävä kehitys on jatkuva olotila – vastoinkäymiset on viisasta hyväksyä ja katsoa niiden yli.  

On myös ”mukava” huomata, ettei vastuullisuusasioiden kanssa ole yksin. Tuolla oman yrityksen ulkopuolella on todella paljon ihmisiä ja yrityksiä, jotka ovat täysin samoilla mietteillä. Etenkin pk-sektorissa. Tämä on osaltaan loistava kirittäjä. Kokemuksia eri toimialojen välillä kannattaa vaihtaa pelkäämättä, että samalla tulisi jakaneensa kilpailuetuaan. Mitä avoimempia olemme ja taitavampia olemme ”parastamaan” naapurin ideoita, sen nopeammin toistemme kokemuksista opimme ja saamme muutoksen menemään eteenpäin.  

 

Matkalla on tärkeää muistaa, että ihmiset ovat organisaatiossa muutoksen eri vaiheissa. Toisille asiat ovat itsestäänselvyyksiä ja osalle perusasioissakin on vielä sulattelemista. Kannattaa siis varata riittävästi aikaa ja perusteluja, miksi asioita tehdään ja mitä merkitystä työllä on nyt, ja mitä 5–10-vuoden päästä. Eikä pahitteeksi ole tutkailla vieläkin pidemmällä aikavälillä, vaikkapa sitten 50-vuoden päähän. 

 

Kaikki alkaa asioiden pohtimisesta ja päätöksestä muuttua. Ensimmäisen askeleen jälkeen seuraavat ovat jo piirun verran helpompia. Tai vähintäänkin mielenkiintoisia. 

 

Ole rohkea, niin löydät supervoimasi!  

avatar

Teemu Kontkanen

Joko tutustuit näihin?