Vierailimme syyskuun lopussa Itävallassa, jossa toimii ystäväyrityksemme Alpdest. Alpdest yhdistää Mediateon tavoin mainostajien viestit ja kiinnostavan kohderyhmän hiihtokeskuksissa, operoiden alppikohteissa Itävallassa, Italiassa, Sveitsissä sekä Ranskassa.
Kuva: Alpdest
Mikä sitten yhdistää meidän ja Alpdestin toimintaa? Molemmat tarjoavat asiakkaille mahdollisuuden mainonnan pitkään vaikutusaikaan, kiinnostavaan kohderyhmään sekä ratkaisuja, jotka mahdollistavat luovuuden, erottuvuuden ja tarinallisuuden.
Meillä valtaosa asiakkaiden ratkaisuista toteutuu digitaalisilla näytöillä, sisältäen n. 120 näytön verkoston keskusten avainpaikoilla. Lisäksi teemme toteutuksia staattisilla pinnoilla mm. hissilinjataulujen, isompien staattisten ulkomainostaulujen sekä innovatiivisten erikoisratkaisuiden muodossa. Alpeilla toteutukset ovat pääosin staattisia, erittäin suuria ja vaikuttavia haltuunottoja hisseissä, hissiasemilla tai huoltorakennuksissa, tarjoten erinomaisen ratkaisun pitkäaikaiseen brändin kiinnostavuuden kasvuun.
Isoimpana mainostajajoukkona Alpeilla ovat isot kansainväliset brändit mm. muoti, viihde-elektroniikka- ja autotoimialoilta, kuten Guzzi, Prada, L'Oréal, BMW sekä Nissan. Lisäksi toteutuksissa tarjotaan selkeää arvoa kuluttajille; esimerkiksi brändätty keinu upeilla näköalapaikoilla tai eksklusiivisempi pöytäryhmä terassiravintolassa. Digitaalisissa ratkaisuissa Alpeilla tullaan meitä selkeästi jäljessä, mutta tahtotilaa heilläkin tuntuu vahvasti löytyvän. Digitaaliset näytöt mahdollistaisivat nykyistä paremmin asiakkaille mahdollisuuksia myös lyhyempien ja taktisten kampanjoinnin toteuttamiselle upeassa ympäristössä.
Kuva: Alpdest
Kumpi sitten on toimivinta tässä kohderyhmässä ja ympäristössä? Vahva taktinen mainonta diginäytöillä vai oivaltavat ja luovat pitkäaikaiset bränditoteutukset staattisilla pinnoilla? Tähän on helppo vastata, että molemmat. Meidän etu Suomen kohteissa on se, että mahdollistamme yrityksille sekä brändin pitkäaikaisen läsnäolon kohderyhmän lasketteluhetkissä sekä mahdollisuuden tuoda tämän lisäksi taktisempaa ja jopa dynaamista sisältöä tarjoavaa sisältöä kohderyhmälle. Näkemykseni mukaan molempia tarvitaan ja tehokkuus on näiden summa.
Lopputulemana voisin todeta, että meidän tulee rohkaista mainostajia nykyistäkin enemmän oivaltaviin, lisäarvoa laskettelijoiden laskupäiviin tuoviin ratkaisuihin, jolloin brändi ja kohderyhmä kokevat yhdessä hienoja hetkiä ja brändin läsnäolo sekä tunne ihmisissä voimistuu. Toisaalta nykyinen digitaalinen verkostomme on erittäin toimiva, eikä vastaavanlaista verkostoa muualta maailmasta löydy.
Matkamme oli siis erittäin inspiroiva, itseluottamustamme kasvattava ja tarjosi myös hyviä ideoita toimintamme kehittämiseen. Haluan vielä lopuksi haastaa Suomessa operoivat brändit haastamaan meitä luomaan uutta ja jalkauttamaan tarinoita entistäkin vaikuttavammin. Lupaan sekä vaikuttavia ideoita, että toteutuksia jotka viedään laadukkaasti maaliin - ja jotka aiheuttavat mitattavia tuloksia!
Lue myös, mistä yhteistyömme Alpdestin kanssa alkoi vuonna 2018:
Blogi: Rallienglannilla maailmalle