Maailmantilanne ei näytä ainakaan uutisotsikoiden puolesta valoisalta: sotia, hinnan korostuksia, etuuksien leikkauksia, konkursseja ja talousvaikeuksia. Tilanne heijastuu myös mediamarkkinaan panostusten ollessa -2,4 % viime vuoteen verrattuna ja yrityksissä suunnittelusykli on lyhentynyt minimiin. Tällä hetkelläkin mietitään pahimmillaan vasta seuraavan kahden viikon mediavalintoja.
Ulkomainonta on toki syyskuun luvuissa erittäin piristävä poikkeus +19 % kasvuluvuilla, mutta tällä hetkellä keskusteluissa nousee silti poikkeuksellisen paljon esille hinta. MarkkinointiKollektiivin podcastissa keskusteltiin juuri vastuullisuuden ja kotimaisuuden kilpailuedusta – tai nimenomaan siitä, että sillä ei oikeastaan olekaan suurimmalle osalle mitään väliä. Hinta ratkaisee edelleen.
Tavallaan ymmärrettävää – tavallaan todella ristiriitaista siihen, miten paljon vastuullisuudesta puhutaan ja miten haluttaisiin valita paremmin. Sama pätee myös mainonnan vaikuttavuuteen, sisältöihin ja tehokkuuteen: joka ikisessä markkinointiin liittyvässä seminaarissa nyökytellään samaa mantraa, miten tärkeää on tehdä vaikuttavaa mainontaa, eikä sitä turvallista kädenlämpöistä bulkkikamaa.
Samoissa seminaareissa muistetaan myös kerrata mainonnan toimivuuden muutkin peruspilarit: on löydettävä oikeat kohderyhmät tavoittavat mediat, joissa mainonta on ylipäätään mahdollista huomata enemmän kuin kahden sekunnin verran. On luotava vaikuttava viesti ja visuaalisesti näyttävä sisältö, joka yhdessä mediaympäristön kanssa luo katsojan mieleen tarinan ja mielikuvan.
Jos tässä vaiheessa nousit mielikuvissasi korkeille pilvilinnoihin, joissa aidosti vaikuttavaa mainontaa tehdään, niin valmistaudu mahalaskuun - koska tässä vaiheessa kuvaan astuu taas hinta.
”Tää on loistava kokonaisuus, mutta tämä toinen kokonaisuus on huomattavasti halvempi.”
”Mutta kun täältä saadaan kivasti klikkejä ja halvalla.”
”Ei me tästä mitään kampanjaraporttia saada, mutta halvalla kuitenkin!”
Ehkä karrikoituja esimerkkejä, mutta pointti tuli toivottavasti selväksi. Mikä sitten on halpa ja mikä kallis? Minkä arvoinen on mikäkin kontakti, missäkin ympäristössä? Haluammeko oikeasti tehdä vaikuttavaa mainontaa, huolella mietityillä sisällöillä ja oikeassa ympäristössä – vai haluammeko vain kontakteja mahdollisimman halvalla?
Jälkimmäinen on toki helppo vaihtoehto, mutta maailmassa jossa mainonta lisääntyy eri kanavissa jatkuvasti ja ihmiset ovat kyllästyneitä heille puskevaan viestitulvaan, on suorastaan epäkunnioittavaa mennä sieltä missä aita on matalin.
Olen kirjoittanut aihetta sivuten aiemminkin, tässä linkit kirjoituksiin:
Meille ulkomainonta ei ole koskaan ollut pelkkää pintaa – teemme työtämme sydämellä, sydämille. Emme peiton, toiston tai kontaktien vaan Leenojen, Pirjojen sekä Anteroiden ja heidän rinnassaan tuntuvien läikähdysten takia.