Skip to content
10.01.2023

Haastajasta voittajaksi

On kulunut yli vuosi siitä, kun kirjoitin ensimmäisen osan uudesta brändityöstämme sekä koko ajattelutapamme muutoksesta. Kun aiemmin panostimme nopeisiin, taktisiin hintalähtöihin, on nyt markkinointimme muuttunut enemmän pitkän tähtäimen tavoitteisiin.


Jotta pystymme nousemaan haastajan asemasta korkeammalle, on meidän rakennettava brändiä ja pystyttävä erottumaan joukosta. Haluamme olla tässä myös esimerkkinä asiakkaillemme, etenkin näinä kummallisina aikoina, kun markkinointipanostuksista olisi helpoin karsia. 

Vinkki tähän väliin: ei kannata!

Erottautuminen vaatii ennen kaikkea rohkeutta sekä kokeilun halua. Ja sitä me tosissamme myös toteutimme viime vuonna. Käynnistimme toimistoille The Kamppis-suunnittelukilpailun, joka lanseerattiin suoraan johtoportaalle heidän toimistojen – tai jopa kotioviensa edessä jättimäisellä diginäytöllä. Yhtä nimeltä mainitsematonta henkilöä metsästettiin niin toimistolta kuin lentokentältä, ja lopulta saatiin kiinni vasta Vuoden Huiput-gaalasta, Pikku-Finlandian edestä (videolla saattaa olla vinkki kyseisestä henkilöstä).

Suunnittelukilpailu sai yllättävän positiivisen vastaanoton ja kilpailutöissä oli aidosti otettu missiomme #pintaasyvempää tosissaan. Saa nähdä, tuleeko kilpailulle jatkoa tänä vuonna. 


Recap 2022
Hesarin etusivu toukokuussa 2022 ja The Kamppiksen satoa. Pääset katsomaan videon täältä


 

Toukokuussa valloitimme myös Hesarin etusivun, jolloin pinkissä kannessa komeili perskärpänen. Jep, en ehkä itsekään olisi ajatellut vielä pari vuotta sitten, että komeilisimme Hesarin etusivulla – saatikka että mainoksen pääosassa olisi kärpänen. Mutta erottautuminen vaatii tekoja, kokeiluja, rohkeutta ja epäonnistumisiakin. Kädenlämpöinen brändi on ihan kiva, mutta kunnon ravistelulla saadaan aikaiseksi jotain paljon parempaa.

No entä ne tulokset? Olemme tehneet tunnettuus-tutkimuksen tärkeimmille kohderyhmillemme nyt kaksi kertaa. Tunnettuutemme kasvoi ensimmäisestä mittauksessa kokonaisuudessaan +18 % ja top-of-mind* jopa +66 %. Tunnettuudesta on vielä pitkä matka ostamiseen, mutta se on elinehto ja pohja sille, että meidät otetaan mukaan mediasuunnitelmiin. 

Seuraava steppi onkin se, että saamme nostettua myös sitä joukkoa, joka valitsee meidät mukaan myös siellä viimeisessä vaiheessa. Meidän suunnitelmissa ei ainakaan ole karsia markkinoinnista tänäkään vuonna - vaan pistää siihen entistä enemmän paukkuja.



*Feelback Group: Tunnettuuskyselyt 2021 & 2022. Top-of-mind = Mainitsi tutkimuksessa spontaanisti Mediateon ensimmäisenä.

avatar

Annika Kettunen

Mediateon markkinointivastaava ja brändinvartija. Syttyy rohkeista bränditeoista sekä toivoo vastuullisuuskeskustelun kääntyvän enemmän vaikuttamiseen.

Joko tutustuit näihin?