Skip to content
18.10.2024 10:32:21

Zekki-palvelu läsnä nuorten arjessa

Zekki on palkittu digipalvelu, jonka avulla nuori voi tarkastella omaa hyvinvointiaan ja saada tietoa juuri hänen tilanteeseensa sopivista tukipalveluista. Zekin ovat kehittäneet yhdessä Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diakonissalaitoksen Vamos, Ehyt, HelsinkiMissio, Mannerheimin lastensuojeluliitto, Marttaliitto, Mieli, Nuorisoasuntoliitto, Nuorten Ystävät, Pelastakaa Lapset, Takuusäätiö, Väestöliitto ja Yeesi.

Diak Zekki Pasila vk 34 diginäyttö-6
Lähtökohta

Zekki haluaa nostaa esille tärkeää ja ajankohtaista asiaa; nuorten hyvinvoinnin tukemista ja matalan kynnyksen tukipalvelujen saatavuutta.

Kampanjalla haluttiin kasvattaa Zekki-palvelun tunnettavuutta niin nuorten kuin nuorta tukevien aikuisten keskuudessa. Tavoitteena oli myös ohjata ihmisiä Zekin verkkosivuille tekemään maksuton ja anonyymi itsearviointikysely. Zekki on suunnattu 15–25-vuotiaille nuorille sekä heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille.

Zekki haastaa jokaisen suomalaisen kysymään lähipiirinsä nuorelta: Miten sulla menee? Ja toisaalta auttaa nuorta vastaamaan tuohon vaikeaan kysymykseen tunnistamalla omat voimavaransa ja kehittämiskohteensa.

Diak Zekki Helsingin päärautatieasema vk 34 diginäyttö-01


Ratkaisu

Valtakunnalliseen asemaverkostoon päädyttiin, koska massamedian uskottiin tavoitta-van kohderyhmän laajasti - yllättävässä ja näyttävässä paikassa. Vaikka Zekki on suun-nattu nuorille, jokainen aikuinen voi olla tukemassa nuoria ja on sikäli kohderyhmää, onpa hän sitten vanhempi, valmentaja tai nuorta tukeva ammattilainen.

Rautatieaseman diginäytöt mahdollistivat myös liikkuvan kuvan hyödyntämisen sekä useamman eri viestin käyttämisen. Ajateltiin myös, että junaa odotellessa on hyvin aikaa pohtia kysymystä: Miten sulla menee?

Tulokset

Kampanjasta saatiin paljon spontaania ja positiivista palautetta kumppaniverkostolta siitä, että uskalletaan tehdä erilaista ja näkyvää viestintää. Myös sisäisesti kampanjan laajasta näkyvyydestä oltiin erittäin tyytyväisiä. Erityisesti mainoksen toteutus, jossa nuori pohtii omaa hyvinvointiaan, on myös saanut hyvää palautetta.

Kampanja-ajalla elo-syyskuussa verkkokävijämäärissä oli +39 % kasvu edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden ja toisella kampanjaviikolla kävijämäärät jopa tuplaantuivat. Kävijämäärät ovat myös pysyneet korkeammalla tasolla aiempaan nähden ja siirtymiset tukipalvelujen sivuille Zekin kautta ovat kasvaneet noin kolmanneksella. Zekin somenäkyvyydessä on myös huomattu positiivista muutosta: se on huomattu paremmin ja seuraajien määrä on lisääntynyt.

Diak Zekki Huopalahti vk 38 diginäyttö-2


Asiakkaan kommentit

”Yhteistyö Mediateon kanssa oli alusta lähtien sujuvaa. Saimme asiakasvastaavalta paljon arvokkaita vinkkejä niin näkyvyyden suunnittelun, kuin ajoituksenkin suhteen. Asiakasvastaavan vahva kokemus herätti luottamusta siitä, että hommat hoituvat sovitusti. Koimme myös tärkeänä, että arvot kohtasivat. Mediateko arvostaa nuorten hyvinvoinnin edistämistä ja mm. toimittaa hyviä uutisia.

Asemamainonnan mainospaikka on näkyvä ja huomiota herättävä. Asemilla on monesti aikaa odotella, ja mainokselle tulee toistoa, mitä tarvitaan, jotta jäädään mieleen. Vaikka tunnettuutta ei erikseen mitattu, uskon sen kasvaneen merkittävästi kampanjan aikana.”

- Päivi Sipola, projektipäällikkö, Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak)

avatar

Annika Kettunen

Mediateon markkinointivastaava ja brändinvartija. Syttyy rohkeista bränditeoista sekä toivoo vastuullisuuskeskustelun kääntyvän enemmän vaikuttamiseen.

Joko tutustuit näihin?