Skip to content
30.10.2023

Yhden päivän mainonnan vallankumous - vastuullisuus valtaa näytöt

Tiedote 31.10.2023

Toteutamme yhden päivän ajaksi visiomme mainonnan tulevaisuudesta ja näytämme diginäytöillämme marraskuun 2. ainoastaan kestävämpää elämäntapaa edistäviä mainoksia. SPR Veripalvelun ja Unicefin kaltaisten yhteiskunnallisten toimijoiden ohella valokeilaan nousee monia innovatiivisia, kestävään liiketoimintaan sitoutuneita pienyrityksiä.




Mediateko_Pressikuva

Yritysten vastuullisuus puhuttaa kansaa päättäjistä toriparlamentteihin. Mainonta nousee keskusteluissa esiin yleensä raflaavan viherpesuesimerkin merkeissä, mutta kriittisiä ääniä alaa kohtaan nousee yhä enemmän myös yleisemmällä tasolla. Useista maasta löytyy jo esimerkkejä kaupungeista tai seuduista, joissa on otettu kantaa ns. ilmastohaitalliseen mainontaan ja kielletty esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden tai lihan mainonta yleisillä paikoilla. Samaa keskustelua on käyty Helsingin kaupunginvaltuustossakin.

 

Ulkoisen paineen ohella mainosmaailman totuttuja toimintatapoja kyseenalaistetaan voimakkaasti myös alan sisältä. Eri puolilla maailmaa on käynnistetty kampanjoita, joissa tekijät mm. kantaaottavan näkyvästi kieltäytyvät tekemästä yhteistyötä tiettyjen toimialojen tai toimijoiden kanssa.

 

  • Me ratkaisemme samaa haastetta toisesta suunnasta – vahvistamalla hyvää, toimitusjohtaja Sampsa Savolainen tiivistää perustelut Mediateon julistamalle hyvisten päivälle 2. marraskuuta

 

 

Yhden päivän mainonnan vallankumouksen aikana yli 400 Mediateon digitaalisella näytöllä nähdään ainoastaan kestävämmän tulevaisuuden puolesta työskentelevien toimijoiden mainoksia. Pääroolia arviolta noin 7,4 miljoonan kontaktia tavoittavassa päivässä näyttelee voittoa tavoittelemattomien järjestöjen ohella monia mielenkiintoisia toimialaansa haastavia pienyrityksiä.

 

  • Mainonnan valta on sen kyvyssä vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin, asenteisiin ja käyttäytymiseen. Maailmaa ei pelasteta sammuttamalla suurin tunnettu sosiaalisen muutoksen moottori, vaan valjastamalla sen voima uudistumisen taakse. Parempia vaihtoehtoja on olemassa. Ne vain jäävät kestämättömien kilpailjoiden varjoon. Sen tahdomme muuttaa.

 

 

Askel askeleelta kohti mainonnan uutta normaalia

 

Yhden päivän tempaus on osa Mediateon pitkän tähtäimen vaikutusstrategiaa, jonka selkärankana toimii syyskuussa käynnistetty haku yhteiskunnallisille toimijoille sekä kestävämmän tuleivaisuuden eteen työskenteleville yrityksille.

 

  • Mediateon sitoutuminen hyvän vahvistamiseen ulottuu olemassaolomme tarkoituksen tasolle saakka. Keinoja maalin saavuttamiseksi keksitään ja parannellaan jatkuvasti matkan varrella, mutta syy aamulla töihin lähtemiseen on kaikille harvinaisen kirkas, Sampsa Savolainen vakuuttaa.
  • Valmiita vastauksia ei ole, eikä kukaan pysty kääntämään suuntaa yksin. Siksi mekin tahdomme kutsua kaikki mukaan osallistumaan keskusteluun sekä kehittämiseen. Myös tämän Vahvista Hyvää -päivän kohdalla. Näkisimme mielellämme tapahtuman jatkuvana ja skaalautuvana perinteenä, jossa kaikki halukkaat suunnittelijat, mediat ja mainospintojen omistajat ovat aktiivisesti toteuttajina. Perimmäinen haave tietenkin on, että lopulta koko päivää ei tarvita, vaan mainonta vie joka ikinen päivä maailmaa askeleen parempaan suuntaan.


Yksi poikkeuksellista näkyvyyttä saavista toimijoista on SPR Veripalvelu.

 

  • Vapaaehtoisia veren- ja kantasolujen luovuttajia tarvitaan lisää, jotta verivalmisteita riittää ja potilaat saavat tarvitsemansa avun jatkossakin. Kaikki mainostila elintärkeään tekoon kannustamisen puolesta tulee siis todella tarpeeseen, markkinointiasiantuntija Satu Grönlund Suomen Punaisen Ristin Veripalvelusta toteaa.
  • Lämmin kiitos Mediateolle, että Veripalvelu pääsi mukaan suoraselkäisyyttä osoittavaan kampanjaan! Tämä on tervetullut mahdollisuus kaltaisellemme yleishyödylliselle ja voittoa tavoittelemattomalle yritykselle. Veripalvelun tulee pyrkiä kaikin puolin kustannustehokkaaseen toimintaan, jotta sairaaloiden verensiirtohoidon kulut eivät nouse liian korkeiksi – tällaiset pro bono -yhteistyöt auttavat tässä suuresti!

SPR Veripalvelun lisäksi mukana ovat myös Kelosound, RIVA Clothing, Carbonaide, Sievi hyvinvointitilat, Unicef ja POW – Protect Our Winters Finland.

 

Tunnetko kestävämmän tulevaisuuden puolesta toimivan organisaation tai työskenteletkö sellaisessa itse? Tutustu alta Vahvista hyvää -tukimalleihimme ja hae ilmasta näkyvyyttä.

 


 

avatar

Sampsa Savolainen

Joko tutustuit näihin?