Skip to content
03.01.2024

Unohda vastuullisuus - keskity vaikuttamiseen

 

Vastuullisuusblogi 2


Tämä on toinen osa vastuullisuus-blogisarjastamme. Lue ensimmäinen osa täältä
.

 

Vastuullisuus on sanana menettänyt jo merkityksen monen mielessä: ajatellaan, että vastuullisuutta on, kun maksetaan veroja Suomeen ja kierrätetään toimiston biojätteet. Älä ymmärrä väärin, nekin ovat osa vastuullisuutta ja tärkeitä tekoja. Mutta riittääkö se enää tänä päivänä vai ovatko ne jo itsestäänselvyyttä, niin kuin jokapäiväinen syöminen ja nukkuminen? Mielestäni sen pitäisi olla jo sitä.

Vuosi 2023 ei jää mieleen kovinkaan positiivisten uutisten myötä: vuosi tulee olemaan mittaushistorian kuumin, ääri sääilmiöt ovat kurittaneet maapalloa mm. Kreikan ja Espanjan massiivisilla metsäpaloilla ja Chilen aavikolla valtavat vaatevuoret erottuvat jo avaruuteen asti. Mikä määrä on riittävästi pahaa, että asioita aletaan oikeasti muuttamaan pikavauhtia?

Keskitytään mieluummin vaikuttamiseen kuin vastuullisuuteen

Vaikuttamisesta puhuminen on myös siltä kannalta kuvaavampaa, että maailman muuttumiseen tarvitaan ennen kaikkea isoa asennemuutosta. Yhden ihmisen tai yrityksen muutosta ei kannata aliarvioida – vaikutat tietämättäsikin ympärilläsi oleviin ihmisiin ja yhteisöihin.

Mutta varsinkin oman työpaikkasi vaikutusta kannattaa tarkkailla laajemmin; älä mene sieltä mistä aita on matalin ja laske päästöjä, vaan mieti oikeasti isoa kuvaa ja vaikutusta – mikä olisi teidän supervoimanne? Me olemme valinneet tien, jossa vahvistamme hyvää. Mikään muutos ei tapahdu sormia napsauttamalla, mutta se ei kuitenkaan estä meitä yrittämästä.

Vaikuttamiseen tulee vaatimuksia jatkossa myös EU:n puolelta, esimerkiksi yritysvastuudirektiivin sisällöstä on päästy sopuun Euroopan parlamentissa. Mutta meidän ei pidä odottaa pakkoa, vaan toimittava jo nyt: lähteä liikkeelle ja mietittävä omaa isoa vaikutusta ympäröivään yhteiskuntaan. Ei pelkästään kompensoimalla päästöjä ja vähentämällä pahaa, vaan lisäämällä hyvää vaikutusta.



Olemme hakemassa B Corp-sertifiointia, joka keskittyy aidosti aikaansaatuihin vaikutuksiin ja on siksi uskottava ja kansainvälinen pohja yritysten vastuullisuustyölle. Sen ovat saaneet kansainvälisesti tunnetut edelläkävijät, kuten Patagonia ja Ben & Jerry’s. Seuraavassa osassa blogisarjaamme keskitymme B Impact Assessment (BIA) -työkaluun, joka on ohjannut tekemistämme jo hakuprosessin aikana.

avatar

Annika Kettunen

Joko tutustuit näihin?