Kantar TNS on julkistanut jälleen koosteen viime vuoden mediamainonnan määrästä. Kokonaismediamainonnan määrä jatkoi jo toista vuotta peräkkäin kasvua, kun mainonnan määrä kasvoi +1,2% edelliseen vuoteen verrattuna.
Mediamainonnan määrän muutos mediaryhmittäin 2019
Lähde: Mediamainonnan määrä 2019
Ulkomainonta jatkaa edelleen reipasta kasvua suurimmalla kasvuprosentilla, jopa +19,2%! Kasvuvauhti on siis vain kiihtynyt, kun vuonna 2018 ulkomainonta ylsi +15% kasvulukuihin, ja sitä edellisenä vuonna +13,3% kasvuun. Ulkomainonnan osuus koko mediakakusta on nyt siis ennätykselliset 6,3%. Ainoana jäljellä olevana massamediana ulkomainonnan vahvuuksiin lukeutuu myös digitaalisuuden lisääntyminen sekä uudet, innovatiiviset mainosratkaisut joita muut mediat eivät pysty tarjoamaan.
Mainonnan osuudet mediaryhmittäin 2019
Ulkomainonnan nopea kasvu ja laadukas työ mediamainonnan saralla huomioitiin myös Kantarin Mainosvuosi-tilaisuudessa, kun Outdoor Finland - Suomen ulkomainosliitto palkittiin vuoden 2019 kasvua tehneenä mediatoimijana. Myös Mediateko on Suomen ulkomainosliiton jäsen ja on vahvasti mukana kehittämässä suomalaista ulkomainontaa laadukkaampaan suuntaan.
Lähteet:
Mediamainonnan määrä 2019 – nousu jatkuu jo toista vuotta
Lehdistötiedote: Mediamainonnan määrä 2019
huolto@mediateko.fi