Unelmasta todeksi
8-vuotta sitten meillä oli unelma, tutustua johonkin ulkomailla toimivaan ulkomainosyhtiöön. Tämä unelma täyttyi keväällä 2018, kun lähdin rallienglannilla maailmalle.
Ja mikä onni meillä olikaan bongata maailmalta yritys, Alpdest, joka kuin sattumalta toimi vahvasti samoilla arvoilla ja myös mediaympäristöissä, kuin me. Tuolloin kylvettiin siemen ajatukselle, että jonakin päivänä tiimimme voisivat kohdata ja voisimme vaihtaa kokemuksia niin toimialasta kuin elämästäkin, kollega kollegalle.
Lupaus, joka lunastettiin
Vuosi 2024 ei ollut media-alalle se helpoin ja myös meillä ropisi loppuvuodesta tuulettimeen oikein urakalla. Rikoimme kuitenkin yhdessä sisäisessä myyntitavoitteessa kaikki aiemmat ennätykset ja lupasimme koko firman väelle, että lähdemme opintomatkalle Itävaltaan kevään aikana. Maksoi mitä maksoi. Jos taloudellisesta kulmasta pohtii, niin muutamat saattoivat epäillä, että niinköhän lähdetään, koska tulos oli vajonnut aiemmista vuosista. Päätimme johtoryhmässä pitää kiinni sovitusta ja reissuun lähdettiin.
Saapuminen Alpeille
Alpdest organisoi meille majoitukset Itävallasta, Söldenin läheltä Oberguglista, jonne saavuimme pienten säätöjen jälkeen. Ensimmäisenä aamuna luvassa oli tutustuminen paikalliseen hiihtokeskukseen sen toimitusjohtajan johdolla. Vietimme päivän rinteessä Alpdestin kollegoiden kanssa laskien, keskustellen ja nauraen. Porukassamme oli useampia, joilla ei ollut aikaisempia kokemuksia alpeista, joten hymyt olivat näkemisenarvoisia. Kiersimme toinen toistaan makeampia rinteitä ja tutustuimme Keski-Eurooppalaiseen tapaan rakentaa kampanjakokonaisuuksia ympäristöihin, joissa luonnonvoimat ovat välillä hämmentävän kovia.
Vaikuttavaa brändimainontaa Alpeilla
Ehkä merkittävin ero Suomalaiseen tekemiseen oli isot pensselit. Alpeilla on oivallettu brändimainonnan merkitys ja mahdollisuudet. Isot perinteiset mediapinnat hissien ylä- ja ala-asemilla, sekä kiinteistöjen seinissä eivät jääneet keneltäkään huomaamatta. Kuulimme myös paljon asiakaskeissejä, sekä tuloksia onnistuneista kampanjoista ja mm. influenssereista, joita brändit kuljettavat viikonlopuiksi kohteisiin ottamaan onnistuneita somepostauksia kampanjoista, jotka alkavat rinteiden lisäksi elämään myös somessa. Saimme myös katsauksen innovatiivisiin ulkomainosratkaisuihin ja niiden taustalla olevaan prosessiin. Samaan aikaan jaoimme omaa osaamistamme siitä miten rakennamme ja myymme digitaalista ulkomainosverkostoa suomalaisiin vapaa-ajankohteisiin, sekä kuinka mittaamme ja raportoimme kampanjoita. Vaikka meiltä Suomesta vielä toistaiseksi puuttuvat suuret kansainväliset brändit, olimme digitaalisten ratkaisujen osalta selkeästi edellä.
Kollegiaalista kipinöintiä
Ja voi veljet! tuota aivojen ilotulistusta ja niitä oivalluksia, joita päivien aikana syntyi puolin ja toisin. Emme olleet toisillemme kateellisia siitä, mitä kenelläkin oli plakkarissa, vaan yhdessä sparraten mietimme, miten voisimme auttaa asiakkaitamme menestymään ja tekemään entistäkin parempia kampanjoita. Avoin lähdekoodi on hyvä lähtökohta yhteistyölle, kun luottamus on saavutettu. Ja ei me yhteisiä bileitäkään unohdettu. Yhteenvetona voi helposti todeta, että kylläpä todellakin kannatti!
Mitä opimme ja mitä voimme tuoda Suomeen?
Reissu herätti valtavasti uusia ajatuksia. Konkreettisesti matkalta jäi käteen ainakin kaksi asiaa, joita haluamme kehittää Suomessa:
· Isojen pintojen ja haltuunottojen vahvempi tuotteistus. Alpeilla brändimainonta näkyy rohkeasti ja isosti. Samanlaiset näyttävät ja vaikuttavat ratkaisut ovat mahdollisia myös kotimaan kohteissa
· Suomalaisten hiihtokeskusten potentiaalin valjastaminen kansainvälisille brändeille
Meillä on tarjota uniikkeja ympäristöjä ja vahvaa digitaalista osaamista, jotka luovat ihanteelliset puitteet vaikuttaville kampanjoille.
Tätä kaikkea rikastaa molemminpuolinen halu jakaa, oppia ja onnistua yhdessä. Kiitos Alpdest ja Alpit!
huolto@mediateko.fi