Skip to content
18.08.2022

Meitä ei punnita enää neuvolassa: kasvoimme vuodessa pituutta ja syvyyttä

Maaliskuun lopussa päättynyt tilikausi oli meille vahvan kasvun vuosi, niin henkisesti kuin tuloksellisestikin.

Kun aiemmin myyntimme kohdistui pääsiassa kesän golfkauteen sekä talven hiihtokauteen, jäimme auttamatta pois mediasuunnitelmista useissa tapauksissa. Etenkin ammattiostajat pitivät meitä ulkomainonnan erikoismediana, ja kaupankäyntitiheys heidän kanssaan oli pari kertaa vuodessa – tai ei ollenkaan.

Voitettuamme Väyläviraston kilpailutuksen Suomen rautatieasemien laiturialueiden mainospaikoista, kaikki muuttui. Meidät alettiin noteeraamaan täysin uudella tavalla mediakentässä ja olemme päässeet toteuttamaan jo monen niin kansainvälisen, kuin kotimaisenkin markkinoijan kampanjoita uudessa sekä myös olemassa olevassa verkostossamme.

Voisi myös sanoa, että viimeinkin.

Takana on 14 pitkää vuotta yrittämistä ja uskoa siihen, että pitkäjänteinen työ kantaa hedelmää. En tunnetusti ole aina se kaikkein kärsivällisin odottelija, niin aika on saattanut välillä käydä pitkäksi. Onneksi mukana on ollut hallitus, joka on pitänyt focuksen tulevaisuudessa, ja toisaalta menneet vuodet ovat olleet työntäyteisiä ja opettavaisia, joten mikäpä tässä.

Kasvu 103%

Kasvua 103 % - ja lisää on tulossa

Väyläviraston kilpailutuksen voitto vaati tiukan suunnitteluaikataulun lisäksi rohkeutta lähteä investoimaan isosti uuteen digitaaliseen mediakanavaan. Myöskään rakentaminen asemaympäristöön ei ollut mikään läpihuutojuttu, vaan erinäiset luvat, turvallisuuskartoitukset, sähkövetojen suunnittelut ja osalla asemia yöaikaiset asennukset aiheuttivat harmaita hiuksia. Myös investointina tämä oli pk-yritykselle merkittävä, ensimmäisen vuoden aikana reilusti yli miljoona euroa.

Näin vuoden kokemuksien perusteella voidaan todeta sen kannattaneen.

Numeroiden valossa liikevaihtomme yli tuplaantui, päätyen 6 069 000 euroon ja samalla pääsimme yli 16 % käyttökatteeseen. Tästä palkitsimmekin koko henkilökunnan ansaitsemallaan osalla. Mikään näistä ei ole tullut ilmaiseksi, vaan koko tiimi on venynyt, opiskellut uutta ja laittanut itsensä likoon tavalla, jota ei voi kuin arvostaa.

Kuva1 kopio

Kohti Suomen mitatuinta ulkomainontaa, hyvällä fiiliksellä

Toimialalla eli pitkään myytti, ettei ulkomainontaa voisi mitata. Teknologian kehittymisen ja koko ajan kasvavien datalähteiden myötä voidaan todeta, että myytti on murrettu. Enemmänkin voidaan pohtia, miten saatua tietoa hyödynnetään asiakkaiden päässä tulevaisuuden toiminnan suunnittelussa. Tavoitteeseemme on varmasti vielä matkaa, ja samaan aikaan otamme joka viikko määrätietoisia askeleita sitä kohden.

Kysyimme henkilöstöltämme, millaisena työnantajana ja työkotina he Mediatekoa pitävät ja suosittelisivatko meitä työpaikaksi. Tulos oli 9.25 (arviointiasteikko 1-10). Emme ole ainakaan toistaiseksi mukana ’Great Place to Work’ -kilpailuissa, vaan ajatusmallimme on enemmänkin sellainen, että jos ihmisillä on hyvä olla, niin se kyllä näkyy ja kuuluu tekemisessä. Yhteiset pelisäännöt ohjaavat meitä viihtymään työssä, kunnioittamaan sekä tukemaan toisiamme ja antamaan ulos parhaan mahdollisen, vaikka välissä huonoja päiviä olisikin.

Aiomme jatkaa valitulla linjalla.


Menestyksen salaisuus?

Lienee se, ettei juurikaan ole mitään salattavaa. Toimimme avoimesti niin asiakkaisiin kuin yhteistyökumppaneihin päin ja tittelit on heitetty nurkkaan monesti jo kättelyssä.
Samaan aikaan alati muuttuva maailma vaatii nopeaa reagointia kriisitilanteissa. Hyvänä esimerkkinä voitaisiin sanoa meidän korona-aikana päivitetyt peruutusehdot, jotka muokkasimme asiakkaille mahdollisimman joustavaksi. Toki itsekin pelkäsimme, että tuleeko tästä meille haasteita, mutta asia kääntyikin voitoksi ja joustavuudesta on saatu paljon vuolasta kiitosta.

Luottamus asiakkaidemme kanssa toimii molempiin suuntiin.

… ja omat lääkkeet

Mikä ihmeen Mediateko? Omaa juttua intohimolla puskien sitä helposti sokaistuu ympäristölle ja kuvittelee, että kyllähän meidät nyt alalla tunnetaan. Mutta niin ei ollutkaan. Niinpä vahvistimme syksyllä 2020 hallitusta markkinointiosaamisella, kun Laihon Tommi Folkilta astui mukaan sparraamaan tekemistämme. Laadimme markkinointistrategian ja aloitimme Mediateon oman brändimarkkinoinnin. Ensimmäinen vuosi on takana ja tulokset ovat rohkaisevia, vaikka olemmekin raapaisseet vasta pintaa.

Kasvu vaatii uskoa tulevaan

Kasvu vaatii ympärille positiivista ajattelua ja katsomista kriisien yli - turhien pelkojen karistamista ja oivalluksia uusista mahdollisuuksista markkinassa. Uskoa tulevaan. Tähän mekin uskomme, vaikka hetkellisesti tuulettimessa saattaisikin ropista.

Eteenpäin meno vaatii panostuksia tulevaisuuteen. Olemme investoineet niin teknologiaan kuin ihmisiin. Tytäryhtiömme Supervisual sai juuri tuoretta vahvistusta tiimiin, kun Kinnusen Antti sai työkavereikseen toimitusjohtajaksi Sampsa Savolaisen sekä pitkän linjan ulkomainonnan verkostoammattilaisen Ismo Intovuoren. Kolmikolla on vahva eteenpäin menemisen meininki ja konseptimme auttaa kiinteistön omistajia tai ketjujohtoa näkymään ja markkinoimaan paremmin, on osoittautunut toimivaksi ja halutuksi comboksi. Eteenpäin!  

Kiitos

Kun yrittäjäksi lähtee, ei todellakaan tiedä, mitä kaikkea matkan varrella voikaan tulla vastaan. En osannut aikanaan kuvitella, että meitä Mediatekolaisia olisi joskus 20 henkeä ja millä laajuudella toimisimme. Olen todella kiitollinen teille kaikille; asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, jotka olette luottaneet meihin ja antaneet mahdollisuuden näyttää mihin kykenemme. Ja jos emme ole joskus kyenneet, niin useimmiten on saatu mahdollisuus tehdä korjausliikkeet ja menty taas eteenpäin, yhdessä.

Ja mikäpä meitä rajoittaisi tulevaisuudessakaan? Ollaan avoimia ja uteliaita. Tervetuloa mukaan matkalle!

 

Teemu Kontkanen
Mediateon yrittäjä, toimitusjohtaja

avatar

Teemu Kontkanen

Joko tutustuit näihin?