Skip to content
09.02.2021

Mediateko rakentaa uuden valtakunnallisen digitaalisen verkoston rautatieasemille

Väyläviraston kanssa solmittu sopimus tuo uudet digitaaliset mainoslaitteet rautatieasemien laiturialueille.

Mediateko rakentaa rautatieasemien laiturialueille täysin uuden digitaalisen mainosverkoston, joka tavoittaa tehokkaasti kaikki junamatkustajat. Uuden verkoston myötä Mediateon tarjontaan saadaan lisää valtakunnallisia tuotteita, mutta myös mahdollisuuksia paikallisiinn haltuunottoihin uusilla paikkakunnilla. Mediateko toteuttaa kampanjat räätälöidysti ja verkostoa voidaan yhdistellä helposti myös muihin digitaalisiin tuoteperheisiin.

havainnekuva5
Havainnekuva Pasilan rautatieasemalta

Junamatkustajissa profiloituu työssäkäyvät perheelliset aikuiset, joka tekevät taloutensa päivittäisostopäätöksiä. Eniten korostuu 18–34-vuotiaat, sekä alle 55–vuotiaat naiset. Raideliikenteessä on julkisesta liikenteestä vähiten kausivaihtelua, matkustajien määrä on melko tasainen vuodenajasta riippumatta. Kesäkuukausina työhön ja opiskeluun liittyvä matkustaminen vähenee, mutta vapaa-ajan matkat vastaavasti lisääntyvät.

Asemilla matkustaja kohtaa mainoslaitteen monta kertaa kampanjan aikana, jolloin mainokselle saadaan runsaasti toistoja. Junaa odotellessa myös impulssiostokset korostuvat, ja asemien mainosverkosto soveltuukin erinomaisesti lanseerauksiin. Uudet teräväpiirtonäytöt korkeakiiltoisissa lasikehyksissä toimivat korkealuokkaisina brändilähettiläinä ja digitaalisuus kaikkine mahdollisuuksineen tuo mainontaan huomioarvoa sekä mahdollisuuden dynaamisiin toteutuksiin.

Mainoslaitteet sijoitellaan liikennevirtoja kohti, jolloin ne myös huomataan. Uudella verkostolla mainostaja tavoittaa 24 miljoonaa kontaktia (OTC) viikossa. Kampanjoita voidaan toteuttaa valtakunnallisesti tai kohdistetusti mainostajan toiveiden mukaan.

havainnekuva7
Havainnekuva Pasilan rautatieasemalta

Henkilö- ja tavaraliikenteen matkat ovat olleet tasaisessa koko seurantajakson ajan, vuonna 2019 tehtiin jo lähes 93 miljoonaa matkaa* . Matkoista 84 % on lähiliikenteen matkoja, eli verkosto tavoittaa kotimaan lomailijoiden lisäksi myös puolet julkisilla kulkuvälineillä tapahtuvasta työmatkaliikenteestä**.

Uuteen verkostoon ei kohdistu mainostajiin liittyviä rajoitteita, joten myös esimerkiksi varustamoiden ja lentoyhtiöden kampanjat voidaan toteuttaa. Verkoston ensimmäinen vaihe on rakenteilla ja valmis huhtikuun loppuun mennessä. 


KIINNOSTUITKO? LUE LISÄÄ!

 

Lisätietoja:
Jukka Pelkonen, kaupallinen johtaja
jukka.pelkonen@mediateko.fi
+358 40 765 6333


* Väylävirasto: Rautateiden henkilöliikenne vuosina 1990 - 2019 kauko- ja lähiliikenteessä
** Henkilöliikennetutkimus 2016

avatar

Annika Kettunen

Joko tutustuit näihin?