Skip to content
09.09.2021

Mediamainonta palaamassa normaaliin - odotettavissa vilkas syksy

Kesälomien jälkeinen aika on ollut tänä vuonna erityisen täynnä tekemistä jokaisella osa-alueella. Olemme saaneet riveihimme peräti kolme uutta myyjää (tervetuloa vielä Mia, Marja ja Niko!), syksyn saapuessa luvassa on isoja uutisia verkostoomme liittyen useampaankin otteeseen ja golfkentillä lähdöt ovat täyttyneet ennätysvauhtia heti kauden alusta alkaen. 

Kotimaan matkailu on ollut koronan siivittämänä suuressa suosiossa ja saman vauhdin odotetaan jatkuvan myös, kun rajoituksia aletaan poistamaan. Heinäkuussa suomalaiset matkustivat kotimaassa enemmän kuin koskaan aiemmin, vaikka ulkomaalaisten osuus on tippunut lähes -80 %. Tulevan talven osalta kaikki näyttää myös lupaavalta, sillä Suomen hiihtokeskusyhdistyksen teettämän tutkimuksen mukaan suurin osa viime talvena lasketelleista aikoo jatkaa harrastusta myös tulevalla kaudella. Lisää tietoa laskettelijoista saamme tässä kuussa, kun SHKY julkaisee tutkimuksen kokonaisuudessaan. 

Suomen siirtyessä vauhdilla kohti normaalia arkea ja positiivisten uutisten myötä myös mediamainonta on piristynyt huomattavasti vuoden takaisista lukemista. Vuoden toisella kvartaalilla raportoitiin hieno +38 % kasvu mediamainonnan kokonaismäärässä ja ulkomainonnassa viime kuukaudet vasta ovatkin olleet vauhdikkaita; toukokuussa kasvua tuli +170,8 %, kesäkuussa +130,8 % ja heinäkuussakin mukavat +63,5 %*. 

Kantar+muutokset kopio

Jos vertaillaan mediamainonnan lukuja edelliseen normaalin aikaan, niin huomaamme olevan jo lähellä sitä; esimerkiksi toukokuussa 2021 raportoitiin kokonaismääräksi 80,6 milj. euroa, kun taas toukokuussa 2019 luku oli 88,6 milj. euroa. Ulkomainonnan osalta luvut ovat myös lähellä vuoden 2019 lukuja, joka oli ulkomainonnassa all-time-high vuosi mahtavalla +19 % kasvulla edelliseen vuoteen. 

Voitaisiin siis todeta, että turva-auto on siirtynyt sivuun jo hyvän aikaa sitten ja nyt on aika painaa kaasu pohjaan. Kohti normaalia arkea mennään kovalla vauhdilla ja meillä on enemmän tekijöitä kuin koskaan sitä myös mahdollistamassa. 


Lähteet:

avatar

Annika Kettunen

Joko tutustuit näihin?