Ajankohtaista




Ajankohtaista 18.06.2021

Kotimaan matkailun suosio kasvatti kotimaista ulkomainosyhtiötä – Mediateko hakee nyt ennätyskasvua

Korona kohtelee odotetusti kaltoin myös mainosmarkkinaa. Viime vuoden aikana mediamainontaan käytetyt eurot vähenivät Suomessa -11,9 prosenttia. TNS Kantarin keräämien tietojen mukaan suurimpia häviäjiä olivat -95 % tippunut elokuvamainonta, -32,5 % laskenut kaupunki- ja noutolehtien mainonta sekä -29 % laskenut ulkomainonta. Kaikilla ei kuitenkaan mene huonosti.

Suomalainen ulkomainosyhtiö Mediateko on iloinen poikkeus koko mediamarkkinassa. Kuopiolaislähtöinen yritys myi viime vuonna hiihtokeskuksissa, golfkentillä ja kaupunkien keskustoissa olevia digitaalisia mainospintojaan peräti 2,6 miljoonalla eurolla. Laskua edelliseen vuoteen tuli, mutta vain reilut 10 prosenttia. Myös alkuvuosi on käynnistynyt Mediateon kannalta loistavasti, kasvua tammi-helmikuussa on +17 % edelliseen vuoteen verrattuna, kun toimialan kumulatiivinen mediamainonta oli samalla ajanjaksolla -40 %. Syy hyvään tulokseen on Mediateon toimitusjohtaja Teemu Kontkasen mukaan yksinkertainen: Mediateon mainospinnat sijaitsevat siellä, missä ihmiset nykyään luontaisilla turvaväleillä liikkuvat.

”Olemme koko historiamme ajan panostaneet ulkoilmaihmisten ja perheiden tavoittamiseen koko Suomen laajuudella. Kotimaan matkailun nouseva trendi nostattaa meitäkin. Tulos oli meille iloinen yllätys ja tuo uskoa koko kotimaiseen mainosmarkkinaan”, iloitsee Kontkanen.

Mediateko luottaa kotimaan matkailun kasvuun jatkossakin. Tänä vuonna yhtiö ennustaa peräti +50 % liikevaihdon kasvua. Se syntyy Kontkasen mukaan mittavista panostuksista kotimaisiin kauppakeskuksiin, huoltoasemiin sekä suomalaisiin rautatieasemiin. Mediateko teki joulukuussa kymmenen vuoden sopimuksen Väyläviraston kanssa Suomen rautatieasemien laiturialueiden mainospaikoista.

”Strategiamme on selkeä. Haluamme olla siellä missä vapaa-aikaansa viettävät suomalaisetkin ovat: turvallisesti, vastuullisesti ja hyvällä mielellä”, summaa Kontkanen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Toimitusjohtaja Teemu Kontkanen
p. 040 555 3635
etunimi.sukunimi@mediateko.fi


Lähde: Kantar TNS: Mediamainonnan määrä 2020

Tunnisteet: ulkomainonta, kantar tns, kotimaan matkailu