Skip to content
11.05.2020

Kotimaa - mikä ihana tekosyy

Korona siellä ja korona täällä. Sitä tulee nyt jokaisesta tuutista. On tässä kriisissä tosin paljon myönteisiäkin asioita: kun on viimeiset 20 vuotta tehnyt Kuopiosta käsin työreissuja mm. Helsinkiin ja Tampereelle, joista ison osan ajasta livetapaamisia paikan päällä, niin viime viikot ovat tuntuneet suorastaan ruhtinaallisilta. Kerrankin on voinut lähteä palaveriin ilman hyppäystä klo 5.35 junaan tai aikaiseen koneeseen; on vain kävellyt koneen ääreen ja kirjautunut sisään. Samaan aikaan olen huomannut, että viiden viikon kotoilun jälkeen alkaisi jo kaipaamaan pientä ympäristön muutosta. Onneksi on mökkimetsä, jonne voi aina karata treenaamaan arkielämän Crossfittiä puutöiden pariin.

Voin kuvitella, että tulevana kesänä alkaa vanne puristamaan itse kutakin ja tekisi mieli lähteä jonnekin. Kotimainen matkailuala odottaa näitä tulijoita vesikielellä. Jo nyt huomataan, miten luonnossa liikkuminen on lisääntynyt ja retkeilyn suosi on kasvanut. Pitäessämme mediatoimistopresentaatiota kumppaneidemme kanssa verkon yli, kuulimme useampaan otteeseen, että markkinoijan haasteena on tavoittaa oikeat kohderyhmät tulevana kesänä.

HCR Tampere diginäyttö (14)
Holiday Club Tampereen kylpylä

Meillä on tähän tarjolla loistava ratkaisu; ulkomainontaa suomalaisten suosimissa loma- ja vapaa ajankohteissa.

Mara Ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi kommentoi kotimaanmatkailua1 Taloussanomien haastattelussa. Hänen mukaansa ainakin osa ulkomaisten matkustajien jättämästä aukosta pystytään paikkaamaan kasvaneella kotimaan matkailulla ja että osa suomalaisista saattaa jättää ulkomaanreissun väliin ja matkailla ennemmin kotimaassa.

Kotimaan matkailun suosion kasvua ennustaa vahvasti myös Helsingin sanomat2. Kotimaassa matkailu on viime vuosina ollut suositumpaa myös ilmastokysymysten takia, kun lentämisestä aiheutuneet päästöt ovat alkaneet vaikuttamaan ihmisten valintoihin. Matkailijat ovat kohderyhmänä houkutteleva, sillä lomalla kulutus lisääntyy selvästi ja heräteostosten määrä kasvaa. 

Nauvo yleiskuva
Nauvon satama


Ulkomainonta on massamedia, ja hyvin suunniteltuna myös kohdennettava media. Ulkomainonta tarjoaa erilaisia ketteriä ratkaisuja niin paikalliseen tarpeeseen, kun valtakunnalliseen näkyvyyteen. TNS Kantarin tutkimuksen mukaan ulkomainonta tavoittaa 97% suomalaisista3, siis parhaiten medioista. Viestin voi myös kohdentaa tarkasti juuri siihen kohderyhmään, jota halutaan puhutella ja digitaalisuuden avulla viestit voivat olla myös ajankohtaisia ja yllättäviä, sekä haluttuun sijaintiin tarkasti räätälöityjä.


Mekin uskomme vahvasti suomalaisiin matkakohteisiin. Olemme yli 10 vuoden ajan rakentaneet vapaa-ajan verkostoamme joka tänä päivänä on jo todella monipuolinen ja ympärivuotinen kokonaisuus. Markkinoijalle tämä tarjoaa oivan mahdollisuuden puhutella ihmisiä lomakohteissa sekä vapaa-ajan ympäristöissä, siellä missä olemme vastaanottavaisimmillamme ja vietämme aikaa perheemme kanssa sekä rakkaiden harrastuksiemme parissa.

Lähdetään ulos ja nautitaan. Oi Suomi ON!

 

Teemu Kontkanen
yrittäjä, toimitusjohtaja


Lähteet:

1Matkailualalla on huoli koronasta – kotimaan matkailusta toivotaan pelastajaa

2Helsingin sanomat - Suomalaiset hylkäävät kauko­lomia koronakriisin takia – kesällä kotimaisia matka­kohteita odottavat suuret ruuhkat

3Kantar TNS - TNS Mind 2018

avatar

Teemu Kontkanen

Joko tutustuit näihin?