Skip to content
27.10.2022

Ennakoi - tiedätkö miksi?

Pian lähestyy se aika vuodesta, kun myynti- ja markkinointisuunnitelmat kaivetaan naftaliinista, budjetit otetaan pöydälle ja maailma pitäisi saada valmiiksi.

Kun toimeen tarttuu, niin tehdyt päätökset tuottavat usein mielihyvää ja se tunne syntyy siitä, kun asiat ovat hallinnassa. Ja hallinnan tunne vähentää tunnetusti stressiä. Hyvän suunnittelun jälkeen asiat tulisi viedä käytäntöön. Mitä suunnitelmallisemmin toimit, sen paremmin pääset asian päälle ja kalenterissa on varaa myös ad hoc asioille – sillä niitä tulee aina kaikille.

Markkinointialalla osa asiakkaista tekee vuosisuunnittelua ja osa elää kädestä suuhun. Molemmissa tavoissa toimia on puolensa. Etenkin näinä aikoina meitä pelottaa tulevaisuus, joten emme uskalla tehdä liian kauaskantoisia suunnitelmia. Sitten kun päätökset pitäisi viimeistään tehdä, saattaa olla jo myöhäistä tai tulee liian kiire reagoida mihinkään.

AdobeStock_323019611


Kääntyy kääntyy…
Olemme tehneet vuosia töitä sen eteen, että saisimme käännettyä oman toimintamme vuosikelloa enemmän ennakoivaan suuntaan. Aluksi muutosvastarinta oli melkoinen: ”Ei me voida näin tehdä, ei asiakkaat ole vielä valmiita päättämään”. Huomasin samat ajatukset myös omien korvien välissä, kunnes muutaman asiakaskeskustelun jälkeen asia alkoi saada vastakaikua. ”Joo, tehdään vaan” tai ”Meillehän jäisi enemmän aikaan suunnitella kampanjat ja pohtia, millaisella viestillä kohderyhmää lähestymme”, alkoi kuulua järjestään asiakkaiden suusta. Sinänsä loogista, mutta silti välillä niin vaikeaa toteuttaa.

Kriisistä kriisiin
Epävarmoina aikoina tulevaisuuden suunnittelu on entistäkin haastavampaa ja näissä tilanteissa tarvitaan uusia keinoja. Yksi tapa voi olla vaihtoehtoisten skenaarioiden laadinta, joita sitten otetaan käyttöön vastaan tulevien tilanteiden mukaan. Mediaostoja tehtäessä pitkälle tulevaisuuteen voi mielessä kyteä pelko; entäpä jos markkina sukeltaakin alta tai joudumme syystä tai toisesta muuttamaan strategiaamme kesken kaiken?

Pohdimme tätä myös meillä ja teimme päätöksen, että meidän vuoksemme asiakkaat eivät joudu pulaan. Sen vuoksi laadimme ehkä markkinoiden joustavimmat peruutusehdot; asiakas voi perua kampanjan kaksi viikkoa ennen kampanjan alkua veloituksetta. Olemme toimineet pari vuotta näillä säännöillä ja tulokset ovat olleet rohkaisevia - väärinkäytöksiä ei ole tullut ja uskallamme jatkaa tällä myös eteenpäin.

Katse tulevaisuuteen – vuosi 2023
Olen usein verrannut meidän vapaa-ajan ympäristöjä ulkomainonnan kohdemediaksi, joissa tavoitamme niin päättäjät kuin lapsiperheetkin. Meillä on kohteissa paljon taktisia kampanjoita tekeviä asiakkaita sekä niitä, jotka hyödyntävät ympäristöjä pitkäaikaisesti brändin rakentamisessa. Etenkin brändikampanjoiden suunnitteluun olisi hyvä varata aikaa hieman enemmän, jotta kampanjan viestit kestävät läpi pitkän hiihto -tai pelikauden. Näin ollen myös mediahankinnat kannattaisi tehdä hyvissä ajoin.

Lokakuisen myyntikokouksen satona saimme listan asioita, joita itse lähdemme toteuttamaan, tavoitteena aikaistaa myös meidän vuosikelloamme. Keskiössä on, että meidän kaikkien tulee olla valmiita muutokseen. Suunnittelu lähtee johtoryhmästä, mutta pääsemme jokainen pohtimaan, miten voimme tehdä omaa toimintaamme suunnitelmallisemmin. Alun jälkeen odotettavissa on hyvän olon tunne, kun stressitasot laskee.

Lähdetkö meidän mukaan matkalle tulevaisuuteen?

Teemu Kontkanen
yrittäjä, toimitusjohtaja

avatar

Teemu Kontkanen

Joko tutustuit näihin?