Skip to content
25.06.2025

Cannes täynnä oppeja

"Kolme päivää Cannesia takana. Ja Olipa taasen valtaisan hyvä reissu!"

Cannes Lions on maailman tunnetuin luovan markkinoinnin ja mainonnan festivaali, joka järjestetään vuosittain Cannesissa, Ranskassa. Se kokoaa yhteen alan huiput eri puolilta maailmaa. Tapahtumassa palkitaan vuoden parhaat kampanjat yli 30 kategoriassa, kuten film, media, PR ja digitaalinen markkinointi. Ohjelmaan kuuluu myös puheita, paneelikeskusteluja ja verkostoitumista. Festivaali toimii suunnannäyttäjänä mainos- ja brändiviestinnän trendeille. Se tarjoaa näkyvyyttä, inspiraatiota ja tunnustusta alan tekijöille. Suomesta on osallistuttu menestyksekkäästi useana vuonna. Tapahtuma kiinnostaa sekä luovia toimistoja että isoja brändejä. Se on kuin luovan alan "Olympialaiset". 


Matkan opit:

1) IHMISET
Noin 25.000 osallistujaa eri puolilta maailmaa ja ennätysmäärä Suomalaisia markkinointialan osaajia reissussa. Todella hyviä keskusteluja niin Suomalaisesta myynti- ja markkinointiosaamisesta kuin aiheiden sivustakin.

2) JÄRKEVÄ INVESTOINTI
Vaikka itse päätapahtumaan tarvitseekin erillisen lipun, niin iso osa saapuu alueelle ilman virallista tikettiä (minä mukaan lukien) ja osallistuu tapahtumassa mukana olevien yrityksien side eventteihin.
Jos laskee lennot ja hyvissä ajoin varatun air bnb majoituksen, voi vajaan viikon reissun tehdä jopa alle tonnilla, koska niitä tarjoiluja on aika monessa pisteessä mm. globaalien media- ja markkinointiyhtiöiden tarjoamana.

3) YHTEISTYÖ
Suomalaisten yhteiseloa Cannesissa koordinoi Marketing Finland. Lisäksi yhteisiä Nordic väelle tehtyjä tilaisuuksia buustasi tänä vuonna mm. Kantar, RTL, JC Decaux, Fiid ja moni muu.
Tapahtumien lomassa oli luontevaa tutustua myös muihin kollegoiden ja vaihtaa ajatuksia, myös kaupallisistakin asioita, koska business matkalla ollaan - ei kuitenkaan kynään puristaen, vaan enemmänkin ideoita pallotellen.

4) LEIJONAT - USKO MARKKINOINNIN VOIMAAN
Cannesissa palkitaan niin maailman parasta mainontaa kuin parhaita nuoria suunnittelijoitakin. Suomen nuoret on olleet monta skaboissa mukana ja myös pärjänneet.

Reissu avarsi paljon myös sitä, kuinka KV tasolla panostetaan markkinointiin ja jos haluamme pärjätä tässä kisassa kansainvälisesti, tulisi meidän pistää paukkuja niin markkinointiosaamisen nostamiseen kuin markkinointibudjetteihinkin.

5) VASTUULLISUUS
Vaikka maailmalla parin maan johtajat sohlaakin asioita jotkin ruumiin osat edellä puuhun, on vastuullisuus edelleen tärkeässä roolissa ja usko siihen että yritykset tekevät muutoksen on kova. Kokemuksien vaihto B Corpia Espanjassa edistävän Camila Pardo n ja Fabrikin Ville Timonen kanssa nostivat esille monta ideaa, kuinka voisimme vauhdittaa B Corp liikkeen edistämistä niin Pohjoismaissa kuin muualla Euroopassa.

20250618_155020 (1)-1Kuva Carl Wåreuksen luennolta.

Summa summarum: Varaa itsellesi ensivuodelle kalenteriin ajankohta viikkoa ennen juhannusta ja buukkaa lennot + majoitus. Jos jokin asia mietityttää, niin Marketing Finland tekee postituslistan Cannesiin lähtijöille, jonka kautta pysyt ajantasalla reissun ohjelmasta ja käänteistä. Myös minulta voi kysellä vinkkejä ja kokemuksia. Et tule katumaan ja väitän, että saat tuon investoinnin takaisin moninkertaisesti reissusta saamien kokemuksien ja oivalluksien pohjalta.
Olisi hienoa nähdä mukana enemmän kotimaisia brändejä ja myös Kauppakamarien, yrittäjien sekä kaupunkien edustajia eri puolilta Suomea, jotta ymmärrys myynnin- ja markkinoinnin voimasta saataisiin agendalle laaja-alaisesti. 

Kiitos Cannes, nähdään jälleen 2026!

avatar

Teemu Kontkanen

Joko tutustuit näihin?