Blogi




Blogi 19.06.2018

Rallienglannilla maailmalle

IMG_3058_2.jpg
Kuva: Alpdestin toimitusjohtaja Daniel Meyer ja Mediateon Teemu Kontkanen kättelevät yhteistyön merkiksi Davosissa lähellä Parsenn vuoren huippua 4.2.2018

Pienessä organisaatiossa kasvuun vaaditaan omien rajojen ylittämistä ja jatkuvaa oppimista. Miten pysymme kilpailukykyisinä alati muuttuvassa mediamaailmassa tai kehitämme osaamistamme, niin organisaationa kuin henkilökohtaisella tasolla?

Asiaa pohdittiin johtoryhmässä vuoden 2017 lopulla ja tammikuun alussa tuotannoistamme vastaava Jimi laittoi viestiä Alpeilla toimivasta mielenkiintoisesta yrityksestä, jonka kanssa yhteistyötä vaihto-oppilasohjelmasta voitaisiin lähteä kehittämään. Seuraavana iltana kävin ennen nukahtamista surffaamassa yrityksen sivut läpi ja päätin ryhtyä tuumasta toimeen. Kirjoitin sivuilla mainitulle yrityksen sveitsiläiselle toimitusjohtajalle lyhyen ja ytimekkään ”rallienglanti” viestin.

11.1.2018

Hi Daniel,

I’m Teemu from Finland. We run Finnish outdoormedia company called Mediateko. Our special areas are skiing slopes, golf courses, resorts and so on. I have few ideas in my mind, which I would like to talk with you.

Br, 
Teemu


Siinä oli vähän sellaista Elisan hintasaarnaajien ja rallienglannin henkeä. Viesti matkaan ja mies unille.

Lauantaina aamupäivällä sähköpostiin tipahti vastaus, jossa Daniel kiitteli kovasti viestistäni ja kertoi, että olisin tervetullut hänen vieraakseen Davosissa järjestettävään Ski Media Forumiin. Ehtona olisi, että järjestäisin itseni Zurichin lentokentälle 1.2. - tarkalleen ottaen alle kolmen viikon päähän. En ollut pysyä housuissani. Viestini oli huomattu ja jo lähtökohtaisesti olin saanut aikaan enemmän kuin edes uskalsin haaveilla.

En voi sanoin kuvailla sitä tunnetta, miten sydämellisellä vieraanvaraisuudella minut otettiin vastaan ja millaisen kohtelun sain osakseni Sveitsissä. Tutustuin useisiin alan kollegoihin mm. Saksasta, Ranskasta, Itävallasta, Englannista ja Venäjältä.

quote.jpg

Alpdestin tutkimuskoordinaattori Melanien kertoessa hiihtokeskusmainonnan vaikuttavuudesta ja vuosien tutkimustuloksista hymyilin ja nauroin ensimmäisen seminaaripäivän enemmän ja vähemmän avoimesti. Samat asiat joita olimme pohtineet Mediateolla jo vuosia niin tutkimuksien, kuin asiakasnäkökulman puolesta, saivat lisää syvyyttä ja vahvistusta.  Identtisiä juttuja ”kahdesta eri laatikosta” samansuuntaisilla tuloksilla ja toteutuksilla. Toki heillä jo valtaisan paljon skaalatumpina ympäri Eurooppaa, mutta täysin samoilla lähtöasetuksilla.

Olin innoissani. Kun pääsimme seuraavina päivinä keskusteluissa hieman pintaa syvemmälle, löysimme useita kehitysasioita, joita voimme lähteä viemään yhdessä eteenpäin, ”vaihto-oppilasohjelma” mukaan lukien. Ja kaiken taustalla ihmisten välinen kommunikaatio, people to people. 

Mitä jäi käteen? Todennäköisesti elinikäisiä ystävyyksiä, intoa jatkaa valitsemallamme tiellä, rohkeutta lähteä kansainvälistymään ja halua kehittyä, eikä tuota kehitystä tarvitse tästä eteenpäin tehdä yksin.

Oma kielitaitoni on alkanut kehittymään vasta viimeisen 10 vuoden aikana, kun sitä on päässyt käyttämään. Kieliopillisesti asiat ei ehkä vieläkään tule oikein, mutta mitä sitten? Tärkeintä on että asiat menee eteenpäin ja loppupelissä asenne ratkaisee, aina!

Kokemukseni pohjalta kannustan etsimään sparrauskumppaneita ja mentoreita joko kotimaasta tai jopa maailmalta joita lähteä rohkeasti lähestymään!

#rakkaudestalajiin

PS. Olisiko sinusta vapaa-ajan ammattilaiseksi?


Kirjoittaja on Mediateon yrittäjä ja toimitusjohtaja Teemu Kontkanen, jolla on vahva intohimo yrittämiseen, vapaa-aikaan ja elämään.

Tunnisteet: hiihtokeskusmainonta, #rakkaudestalajiin