Blogi




Blogi 16.09.2019

Missä ovat brändin rakentajat?

Elämme hektisiä aikoja. Kaiken täytyy tapahtua mahdollisimman nopeasti ja mielellään heti - näin myös markkinoinnin maailmassa. Markkinointiviestintä on entistä nopeatempoisempaa ja kukapa ei haluaisi mennä valtavirran mukana näinä hektisinä aikoina. Hetken kaupantekohuumassa saattaa kuitenkin unohtua ajatus isosta kuvasta; miten näkee asiat pitkällä aikavälillä ja kuinka hektisen-taktisen markkinoinnin yhdistää brändiviestin vahvistukseen.


Teemu

"Tutkimuksien mukaan panostamalla 60–70% markkinoinnista brändiin, saadaan aikaan parempia tuloksia."

Sirpaleisessa mediakentässä voi pohtia päänsä puhki, mihin kannattaa panostaa ja mitä kannattaa välttää. Aalto yliopiston Petri Parvinen suositteli markkinointivastaavia kokeilemaan vuotta lyhyemmissä jaksoissa erilaisia mediaratkaisuja, ylipanostamaan niihin ja poimimaan joukosta ne jotka toimivat. Huonoimmat taas heitetään pois ja niiden tilalle otetaan taas uusia kokeiluja. Jos vuoden aikana tekee vaikka neljä kokeilujaksoa, niin oma ymmärrys markkinoinnista on kehittynyt nopeasti laskettuna neljän vuoden verran.

Erittäin suositeltava ratkaisu, koska mistä voit tietää jos et ole kokeillut.

Tutkimuksien mukaan panostamalla 60–70% markkinoinnista brändiin, saadaan aikaan parempia tuloksia. Ilman brändiä kun taktisilla kampanjoilla ei ole juurikaan imua ja toisaalta brändimainonta voi olla myös taktista ja aktivoida toimintaan.

Raha ratkaisee?

Brändimainonta mielletään kalliiksi. Toisaalta jos tunnet kohderyhmäsi ja pystyt kohdistamaan tekemisen juuri oikeaan aikaan oikeaan paikkaan, saat myös hyvän ROI:n. Ulkomainonta on erittäin vahva brändimedia. Toimialan ympäristöistä löytyy paljon mediaratkaisuja, joilla voi vaikuttaa mieleenpainuvasti ja pitkäjänteisesti.

Mediateon ympäristöt tarjoavat oivan kanavan pitkäaikaiselle brändin rakentamiselle. Vapaa-ajalla ihmisillä on paremmin aikaa havainnoida ympäristöään ja monipuolisilla mediaratkaisuilla yhdistelemällä näkyvyydestä saadaan ympärivuotista. Tutkimustieto kohderyhmistä ja heidän käyttäytymisestä sesongeissa ja niiden ulkopuolella auttaa keskittämään panokset ja löytämään juuri oikeat kohderyhmät.   

Ehkä nyt olisi aika ajatella toisin. Haluatko haastajasta voittajaksi? Haasta meidät.

#rakkaudestalajiin

Teemu Kontkanen

Tunnisteet: ulkomainonta, #rakkaudestalajiin, brändimarkkinointi