Skip to content
14.11.2023 11:05:57

Saka - pitkäkestoista brändin rakentamista

Saka on vaihtoautomarkkinoiden uudistaja, joka tekee erottuvaa markkinointia verrattuna kilpailijoihin.

Saka Ruka vko 8 tuolihissi (2)
LÄHTÖKOHDAT & TAVOITTEET
Poikkeava markkinointi on ollut Sakan kilpailuvaltti, mutta bränditunnettuutta halutaan kasvattaa vielä selkeästi sekä löytää myös uusia yleisöjä. Pitkäaikaisella näkyvyydellä tavoiteltiin myös brändimielikuvan kirkastamista. 

RATKAISU
Mediaympäristöksi valikoituivat hiihtokeskukset, joissa on mahdollista luoda brändiä rakentavaa tarinaa pitkäkestoisella näkyvyydellä sekä useilla kohtaamispisteillä laskupäivän aikana.  Kohderyhmänä olivat autoilevat suomalaiset, joten keskukset olivat luonnollinen valinta myös sillä kulmalla, että niihin saavutaan useimmiten autolla.

Brändiä haluttiin tuoda esille ympäristössä, jossa siitä voidaan viestiä oivaltavalla, positiivisella ja yllättävällä tavalla. Myös kampanjamateriaaleissa hyödynnettiin ympäristöä sekä yksittäisiä keskuksia mieleenpainuvalla tavalla, huomioiden jokaisen keskuksen ominaispiirteet ja termit.
 
Saka Ruka vko 8 LED suurtaulu (1)
TULOKSET
Pitkäaikaisen näkyvyyden aikana kampanja sai runsaasti kontakteja ja se näkyi myös huomioarvotutkimuksessa: mainonnan huomasi keskuksissa 45 % ja mainoksesta tykkäsi peräti 68 % vastaajista. Myös ostohalukkuus oli suuri, sillä 61 % kertoi ostavansa, tai vähintään harkitsevansa ostavan tuotteen. Kampanja jätti kuluttajiin selkeästi positiivisen muistijäljen, sillä 34 % kertoi mainonnan parantaneen mielikuvaa yrityksestä (56 % ei muutosta). Huomioarvotutkimuksen kommenteissa oli myös mainittu erikseen Sakan mainoksen olleen hauska ja mieleenpainuva. 

Saka Pyhä vko 9 tuolihissi (2) kopio
Asiakas oli myös tyytyväinen kampanjaan, joka sai paljon kuvatodisteita keskuksista ympäri Suomen.  

”Lähdimme yhteistyöhön Mediateon kanssa, sillä saimme hyvän, laajan ja näyttävän ehdotuksen kampanjasta hiihtokeskuksissa. Yhteistyö on tähän mennessä sujunut todella hyvin! Kampanja oli selkeästi huomattu hyvin, sillä itsekin sain paljon kuvia ja kehuja ympäri Suomen. Luovassa toteutuksessa onnistuimme myös erinomaisesti. 

Yhdistimme kampanjaan muutakin valtakunnallista näkyvyyttä tukemaan brändin rakennusta, kuten TV-, radio- ja digimainontaa. Tämä kombo tuntui toimivan hyvin ja osoitti tehonsa.”

- Saara Rimpiläinen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Saka

 

avatar

Annika Kettunen

Joko tutustuit näihin?