Skip to content
28.9.2022 15:29:48

Case Sigma Trukit - oikea kohderyhmä oikeassa mielentilassa

Sigma Trukkien laajentuessa valtakunnalliseksi toimijaksi, oli tavoitteena saada trukkien ja varastointijärjestelmien hankintapäätöksiin vaikuttavat kiinnostumaan Sigmasta.

Sigma Trukit on materiaalinkäsittelylaitteiden maahantuontiin ja myyntiin erikoistunut yritys. Sigma Trukit toimittaa asiakkailleen laadukkaat ja käyttötarkoitukseensa parhaiten sopivat trukit kaikkiin kohteisiin, koko Suomen alueella.

Ruka Tuolihissi Sigma (3)-1
Tuolihissi-toteutus Rukalla

Tavoitteet

Sigma Trukkien laajentuessa valtakunnalliseksi toimijaksi, oli tavoitteena saada trukkien ja varastointijärjestelmien hankintapäätöksiin vaikuttavat kiinnostumaan Sigmasta.

Kohderyhmäksi valikoitui laskettelijat, joista noin kolmannes on päättäjiä. Alueellisesti kohderyhmänä tavoiteltiin Länsirannikon sekä Pohjois-Suomen alueen kävijöitä, joista sivuosumina tulee myös muu Suomi.

Ratkaisut

Koko hiihtokauden kestävä pitkäaikainen näkyvyys kolmessa Suomen vilkkaimmista hiihtokeskuksista; Levi, Ruka, Himos ja Tahko. Lisäksi digitaalista näkyvyyttä myös Iso-Syötteellä, Ylläksellä, Ruskotunturilla, Pyhällä, Sallassa sekä Ounasvaaralla.

Kampanjassa hyödynnettiin perinteisiä pintoja brändimarkkinointiin sekä digitaalisia pintoja taktisempiin lähtöihin. Brändimarkkinoinnissa oli tavoitteena saada vaikuttavuutta sekä rakentaa brändiä, viestiä Pohjois-Suomen palveluista sekä ohjata ihmisiä verkkoon.

Tahko Hissilinjataulu SigmaTrukit-1

Digitaalisissa pinnoissa taas rakennettiin brändiä, kerrottiin tuotteista ja palveluista useilla eri videoilla sekä viestittiin taktisesti ohjatakseen päättäjiä verkkoon tutustumaan palveluihin tarkemmin.

Mediavälineissä hyödynnettiin Sigman omaa brändiviestiä yhdistettynä ympäristöön, esimerkiksi tuolihisseissä viestinä toistui ”Sigman trukit liikuttaa”. Näin syntyi mielleyhtymä nopeasta tuolihissistä sekä Sigma Trukkien ”tavara liikkuu” sloganin välille positiivisessa ja rennossa ympäristössä.

Tulokset

Huolimatta hyvin poikkeuksellisesta alasta, Sigma Trukit saavutti huomioarvotutkimuksessa erinomaiset tulokset. Jopa 64% tykkäsi Sigma Trukkien mainonnasta (N=1698) ja ostohalukkuus on myös suurta, ottaen huomioon, että kyseessä on B2B-yritys. 

Kuva2-1                Kuva1-1


Asiakkaan kommentit

"Tavoitteena oli tavoittaa omalla brändiviestillä yrityspäättäjiä niin Pohjois-Suomesta kuin muultakin. Tutkimustenkin mukaan hiihtokeskuksien kävijöissä on runsaasti päättävissä asemissa olevia ihmisiä. Myös hiihtokeskuksien kasvanut matkailijamäärä tuki tätä kampanjaa. Yhdessä Mediateon myyjän kanssa suunnittelimme kampanjan Sigma Trukkien halutun viestin ympärille.

Tämä kampanja huomattiin, tavoitimme uusia mahdollisia asiakkaita myös nykyisiltä asiakkailta, kumppaneilta kuin ystäviltäkin tuli viestiä ja kuvia Sigman hissien kyydistä.

Mediateko ja heidän joviaali myyjä piti lupauksensa. Myyjä ansaitsee kiitokset kampanjan suunnittelusta ja sen toteutuksesta."

-Vesa Toivanen, myynti- ja markkinointijohtaja, Sigma Trukit

avatar

Annika Kettunen

Joko tutustuit näihin?