Ulkomainontaan liittyy paljon lyhenteitä sekä sanastoa, jotka voivat kuulostaa vieraalta.
Tältä sivulta löydät kaikki käytetyimmät termit, joita tarvitse ulkomainontaa suunnittelessa tai ostaessa. Puuttuuko joku? Laita meille viestiä!
Lyhenne englanninkielisestä termistä "out-of-home advertising" eli suomennettuna kodin ulkopuolinen mainonta.
Sama kuin edellinen, mutta termistä "digital out of home".
Opportunity to contact. Ulkomainonta-alalla käytettävä termi, joka ilmaisee kuinka monella on ollut teoreettinen mahdollisuus katsekontaktiin.
Päivän jakaminen eri osiin (esim. aamu, päivä ja ilta), jolloin digitaalisia mainoksia pystytään kohdentamaan tiettyyn aikaan kohderyhmän mukaisesti.
Lyhenne termistä "point-of-sale" eli käytännössä lähellä ostopäätöstä sijaitseva mainonta. Tuotenimenä näistä kohteista käytämme "Shopper Digital".
Mainoskierto, eli kun kaikki mainokset pyörähtävät näytössä kerran läpi. Loopin pituus vaihtelee kohteittain, mutta esimerkiksi rautatieasemilla looppi on 70 sekuntia, mikäli kaikki mainospaikat on myyty täyteen.
Mainosspotti digitaalisissa pinnoissa, eli käytännössä yhden mainoksen pituus. Yleisin käytetty spottipituus on 10 sekuntia.
Kuinka monta kertaa mainos pyörii minimissään päivän / viikon aikana. Mikäli looppi ei ole täynnä, on myös spottimäärä suurempi.
Cost Per Thousand, eli paljonko maksaa tuhat kontaktia. Voidaan käyttää eri mainospintojen vertailussa.
Kirkkokatu 1, 5.krs
70100 KUOPIO
+358 40 555 3635
Höyläämötie 14
00380 HELSINKI
+358 40 541 5002