ulkomainonta
Ulkomainonnan sanastoa

Ulkomainontaan liittyy paljon lyhenteitä sekä sanastoa, jotka voivat kuulostaa vieraalta. 

Tältä sivulta löydät kaikki käytetyimmät termit, joita tarvitse ulkomainontaa suunnittelessa tai ostaessa. Puuttuuko joku? Laita meille viestiä! 

OOH

Lyhenne englanninkielisestä termistä "out-of-home advertising" eli suomennettuna kodin ulkopuolinen mainonta.  

DOOH

Sama kuin edellinen, mutta termistä "digital out of home". 

OTC

Opportunity to contact. Ulkomainonta-alalla käytettävä termi, joka ilmaisee kuinka monella on ollut teoreettinen mahdollisuus katsekontaktiin. 

Daypart

Päivän jakaminen eri osiin (esim. aamu, päivä ja ilta), jolloin digitaalisia mainoksia pystytään kohdentamaan tiettyyn aikaan kohderyhmän mukaisesti.

POS

Lyhenne termistä "point-of-sale" eli käytännössä lähellä ostopäätöstä sijaitseva mainonta. Tuotenimenä näistä kohteista käytämme "Shopper Digital". 

 

Looppi

Mainoskierto, eli kun kaikki mainokset pyörähtävät näytössä kerran läpi. Loopin pituus vaihtelee kohteittain, mutta esimerkiksi rautatieasemilla looppi on 70 sekuntia, mikäli kaikki mainospaikat on myyty täyteen.

Spotti

Mainosspotti digitaalisissa pinnoissa, eli käytännössä yhden mainoksen pituus. Yleisin käytetty spottipituus on 10 sekuntia. 

Spottimäärä

Kuinka monta kertaa mainos pyörii minimissään päivän / viikon aikana. Mikäli looppi ei ole täynnä, on myös spottimäärä suurempi. 

CPT

Cost Per Thousand, eli paljonko maksaa tuhat kontaktia. Voidaan käyttää eri mainospintojen vertailussa. 

 



 

 

Kysyttävää? Lähetä yhteydenottopyyntö