Tiedote 31.10.2023
Toteutamme yhden päivän ajaksi visiomme mainonnan tulevaisuudesta ja näytämme diginäytöillämme marraskuun 2. ainoastaan kestävämpää elämäntapaa edistäviä mainoksia. SPR Veripalvelun ja Unicefin kaltaisten yhteiskunnallisten toimijoiden ohella valokeilaan nousee monia innovatiivisia, kestävään liiketoimintaan sitoutuneita pienyrityksiä.
Yritysten vastuullisuus puhuttaa kansaa päättäjistä toriparlamentteihin. Mainonta nousee keskusteluissa esiin yleensä raflaavan viherpesuesimerkin merkeissä, mutta kriittisiä ääniä alaa kohtaan nousee yhä enemmän myös yleisemmällä tasolla. Useista maasta löytyy jo esimerkkejä kaupungeista tai seuduista, joissa on otettu kantaa ns. ilmastohaitalliseen mainontaan ja kielletty esimerkiksi fossiilisten polttoaineiden tai lihan mainonta yleisillä paikoilla. Samaa keskustelua on käyty Helsingin kaupunginvaltuustossakin.
Ulkoisen paineen ohella mainosmaailman totuttuja toimintatapoja kyseenalaistetaan voimakkaasti myös alan sisältä. Eri puolilla maailmaa on käynnistetty kampanjoita, joissa tekijät mm. kantaaottavan näkyvästi kieltäytyvät tekemästä yhteistyötä tiettyjen toimialojen tai toimijoiden kanssa.
Yhden päivän mainonnan vallankumouksen aikana yli 400 Mediateon digitaalisella näytöllä nähdään ainoastaan kestävämmän tulevaisuuden puolesta työskentelevien toimijoiden mainoksia. Pääroolia arviolta noin 7,4 miljoonan kontaktia tavoittavassa päivässä näyttelee voittoa tavoittelemattomien järjestöjen ohella monia mielenkiintoisia toimialaansa haastavia pienyrityksiä.
Askel askeleelta kohti mainonnan uutta normaalia
Yhden päivän tempaus on osa Mediateon pitkän tähtäimen vaikutusstrategiaa, jonka selkärankana toimii syyskuussa käynnistetty haku yhteiskunnallisille toimijoille sekä kestävämmän tuleivaisuuden eteen työskenteleville yrityksille.
Yksi poikkeuksellista näkyvyyttä saavista toimijoista on SPR Veripalvelu.
SPR Veripalvelun lisäksi mukana ovat myös Kelosound, RIVA Clothing, Carbonaide, Sievi hyvinvointitilat, Unicef ja POW – Protect Our Winters Finland.
Tunnetko kestävämmän tulevaisuuden puolesta toimivan organisaation tai työskenteletkö sellaisessa itse? Tutustu alta Vahvista hyvää -tukimalleihimme ja hae ilmasta näkyvyyttä.