Kalaruoka.fi tarjoilee kuluttajille kalaruokatietoa, reseptejä, ajankohtaisia uutisia ja käytännön vinkkejä veloituksetta. Verkkosivustona ja sosiaalisen median kanavilla toimiva digimedia syntyi kalastuksen harrastajien suosiman Kalastajan Kanava -yhteisön spin-offina koronavuosien aikana.
"Ruoka-aiheista sisältöä pyydettiin todella paljon. Tahdoimme luoda sille oman kotipesänsä, sillä kalaruoasta on kiinnostunut huomattavasti suurempi kohderyhmä kuin pelkät kalastuksesta kiinnostuneet ” Kalaruoka.fi:n tuottajaksi ja taustapiruksi roolinsa määrittelevä" yrittäjä Anne-Maarit Sepling kertoo.
Päätoimittajana, asiantuntijana ja pääsääntöisenä sisällöntuottajana Kalaruoka.fi:ssä toimii kokenut ruoka-alan ammattilainen, keittiömestari ja intohimoinen kalamies Roy Norro, joka on tullut suurelle yleisölle tutuksi myös kalaruokainnovaatioillaan Suomalainen Menestysresepti -ohjelmasta.
Kylmä totuus on, että asumme tuhansien järvien maassa ja syömme muualta tuotua kalaa. Kotimaisen kalan osuus on syöksynyt alle viidennekseen, vaikka suomalaisten arvostus kotimaista ruokaa kohtaan on korkealla ja viesti vähintään kahdesta kalaruoasta viikossa on tavoittanut ihmiset aika hyvin. Viesti siitä, että kalan olisi monesta näkökulmasta hyvä olla kotimaista, on sen sijaan mennyt pahasti ohi tai se on sivuutettu olankohautuksella. Kalaruoka.fi:n tehtävä on herättää suomalaiset huomaamaan epäkohta ja auttaa suunnan muuttamisessa yhteisvoimin. Myös ihmisten kalankäsittelytaidot ovat katoamassa kovaa vauhtia, Roy painottaa.
Aihe on tärkeä myös yhteiskunnan kannalta. Korona-aika näytti konkretiassa mikä merkitys on omavaraisuudella, kun raaka-ainevirrat ulkomailta tyrehtyivät. Kun maailmanlaajuiset toimitusketjut ovat taas palautuneet, opettavaiset kokemukset meinaavat unohtua.
Anne-Maarit törmäsi Kauden hyvis -kampanjaan sosiaalisessa mediassa ensimmäisen kerran jo viime vuonna. Tänä vuonna Kalaruoka.fi oli lähtenyt kasvamaan mukavasti ja saanut niin paljon positiivista palautetta, että hän päätti hakea mukaan.
"Koska odotuksia voitolle ei ollut, koko asia vähän niin kuin unohtui. Yhteydenotto Mediateolta tulikin sitten täytenä yllätyksenä. Odottelin soiton jälkeen palaveripyyntöön asti ennen kuin uskoin lopullisesti valintaan ja uskalsin kunnolla ryhtyä hihkumaan onnesta", Anne–Maarit nauraa.
Järjestyksessään kolmannen Kauden hyviksen valintaraarin muodostivat Riikka-Maria Lemminki marketing Finlandilta, freelance Satu Laakso, Emma Koukonen Julkee x Lempeeltä, Jussi Ylävaara Diamonds Helsingistä, Sanna Kolamo Woohoo Advisorylta sekä Mediateon edustajina toimitusjohtaja Sampsa Savolainen ja kampanjasuunnittelija Kristiina Loog.
Kauden Hyvis -raati teki yksimielisen päätöksen antaa medianäkyvyyspaketin – ja sen myötä mahdollisuuden kasvattaa ihmisten tietoisuutta vaikuttavalla kampanjalla – Kalaruoka.fi:lle. Heillä on vastuullinen missio ja kaikki mahdollisuudet kasvaa sekä tehdä vastuullista liiketoimintaa. Raati myös koki, että toiminnassa ollaan jo niin pitkällä, että markkinointiin panostamalla voidaan saada merkittäviä kasvuloikkia toimintaan. Kotimaisen ruoan ja tässä tapauksessa kalan edistäminen koettiin myös raatilaisten keskuudessa tärkeänä asiana”, Sampsa Savolainen valottaa valinnan taustoja.
Lahjoitamme vuosittain satojentuhansien eurojen arvosta medianäkyvyyttä järjestöille, yhdistyksille ja yrityksille, jotka edistävät esimerkillään ja konkreettisilla ratkaisuillaan siirtymää kestävämpään elämäntapaan.
Mediateon Kauden hyvis -tukimalli on luotu yhteisen hyvän eteen työskentelevien yritysten nostamiseksi suuren yleisön tietoisuuteen. Seuraava ilmaista näkyvyyttä työlleen saava Kauden hyvis valitaan vuoden 2025 lopulla.