Lähtökohta

Mediateko ja Ravintolamestarit ovat tehneet jo pitkään tuloksellista yhteistyötä. Tällä kertaa asiakkaalla oli halua ja rohkeutta kokeilla yllätyksellisempää lähestymistapaa, kun tavoitteena oli kasvattaa ravintola Musta Lampaan tunnettuutta Kuopion kaupungin ulkopuolella sekä muistuttaa savolaisia kuluttajia ja vierailijoita sen palveluista.

 Kuopiolainen Ravintolamestarit Oy tarjoaa viiden ravintolan makuelämysten lisäksi kokous-, sauna ja tilausravintolapalveluja. Pohjois-Savolaista lähiruokaa tarjoava Musta Lammas on vakiinnuttanut klassikkoravintolan aseman sataman tuntumassa. 

Ratkaisu

Mediaympäristöksi valittiin Kuopion alueen tärkeimmät vapaa-ajan keskukset – Tahkon hiihtokeskus sekä Tarinan golfklubi, joissa ostovoimainen kohderyhmä viettää aikaa rennolla ja vastaanottavalla mielellä. Tutkimusten mukaan niin golfarit kuin laskettelijat haluavat syödä terveellisesti ja elintarvikkeita ostaessa kiinnittävät huomiota enemmän merkkiin kuin hintaan.

Kampanjan lähtökohtana oli lisätä ravintolan tunnettuutta jollakin uudella lähestymistavalla, sekä herättää kiinnostusta myös uusien asiakkaiden keskuudessa. Mediavälineeksi valikoitui hissilinjataulut tarinan kerronnallisuuden vuoksi, jotka myös muotoonleikattiin vaikuttavuuden aikaansaamiseksi. Hissinousun aikana puhelimeen tarttuminen voi olla hankalaa, joten muistijäljen luominen on erityisen tärkeää, varsinkin kun verkkosivujen osoite jätettiin materiaaleista kokonaan pois.

Talvikauden mustat lampaat viettivät Tahkolla ja kesällä ne siirtyivät laiduntamaan Tarinan golfklubille. Yksinkertaiset mainospinnat herättivät paljon huomiota ja ihastusta, jonka todistaa jo huomioarvotutkimuksen erinomaiset tulokset. 

Tulokset

          Otteita huomioarvotutkimusten tuloksista:
Mustalammas+huomioarvotutkimus                            Feelback: Huomiarvotutkimus hiihtokeskuksissa kaudella 2017-2018. 

Asiakkaan kommentit

"Mediateon kanssa yhteistyö on aina ollut mutkatonta. Halusimme tehdä tällä kertaa jotain aivan erilaista ja idea lampaista syntyi yhteisen aivoriihen tuloksena. Kampanjaa suunniteltaessa tavoitteena oli, että Musta Lammas on läsnä ja mielissä myös Satamakadun ulkopuolella." kertaa Eeva Mertanen Ravintolamestareilta. 

"Ajatuksena oli, että ohjausvaikutus syntyisi salaperäisyydestä ja lampaat herättävät mielenkiinnon. Emme esimerkiksi laittaneet mainoksiin ollenkaan nettiosoitetta.

Saimme ravintolassa paljon kommentteja lampaista ja kuvia niin Tahkolta kuin Tarinagolfista. Kampanjan aikana huomasimme, että lampaat herättivät paljon mielenkiintoa myös uusissa asiakkaissa." päättää Eeva Mertanen. 

 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!