Skip to content
nasdaq+restamax
21.11.2018

Onneksi olkoon. Olet päättänyt panostaa ulkomainontaan.

Nyt olet isojen tekijöiden liigassa. Maailman suurimmat brändit ovat siellä missä ihmiset ne huomaavat. Times Square ja Piccadilly Circus ovat maailman kuuluisimmat mainospaikat. Sinne pääseminen edellyttää valtavaa menestystä. Ulkomainoksessa on usein legendan alku.


Onneksi ulos pääseminen ei aina edellytä New Yorkin kokoista rahallista panostusta. Voit löytää asiakkaasi myös tarkasti kohdentaen. Hyvä asiakasymmärrys ja sitä kautta mainosten oikea sijoittelu varmistaa viestisi perillemenon. Mutta se ei yksin riitä.

Myös ulkomainonnan sisällön suunnittelu on ensiarvoisen tärkeässä asemassa. Ulkomainontaa koskee nippu pelisääntöjä, joita rikkomalla voit olla varma, että sijoituksesi menee harakoille. Ja ne hallitsemalla varmistat tavoitteesi toteutumisen.

Kerrataan niistä muutama.

Keep it simple!
Ulkomainoksen havaitsija on lähes poikkeuksetta liikkeessä. Montako sanaa ehdit itse lukea, kun ajat autoa? Yksi otsikko tai pääviesti on lähes aina tarpeeksi. Leipätekstiin verrattava tekstimassa tulee menemään hukkaan. Tässä mainonnan lajissa vähemmän on enemmän. Vielä parempi jos idea käy ilmi pelkästä kuvasta. Entäpä kuva sitten? Senkin pitää olla yksinkertainen ja ennen kaikkea helposti hahmotettava. Piiperrys sikseen. Nyt ammutaan tykillä.

Muista mihin ulkomainonta pystyy. Ja mihin ei.
Ulkomainonta on ennen kaikkea brändinrakentaja. Se on osa kampanjakokonaisuutta ja tarvitsee myydäkseen tukimedioita. Nettisivuosoitteet ja puhelinnumerot menevät ulkomainonnassa hukkaan. Paitsi jos ne ovat pääosassa ja ainoa viesti.

Tee näkötesti.
Kun tilaat ulkomainontaa, muista simuloida etäisyys ja näköolosuhteet. Suurelta näytöltä pikkuasiatkin erottuvat, mutta entäpä kun on pimeätä tai havaitsija kaukana. Aikanaan teimme kulkulupia festivaaleille. Kulkulupia katsellut turvallisuuspäällikkö tarttui printteihin ja viskasi ne pöydän alle. Hämmästyneille suunnittelijoille hän kertoi, että lupia tutkitaan usein puutteellisissa valaistusolosuhteissa ja näin hän tarkasti, erottuivatko värit toisistaan myös pimeässä. Kun saat ulkomainosleiskan printin käteesi, aseta se johonkin, missä voit katsella sitä eri etäisyyksien päästä.

Ulkomainonta on tilaisuus vaikuttaa.
Ulkomainonta on mahtava tilaisuus saavuttaa kuluttaja tilanteessa, jossa hän ei ole varautunut kohtaamaan mainontaa. Kuluttaja saattaa silloin olla vastaanottavaisempi. Tässä voisimme käyttää vertauksena esimerkiksi tv:tä tai sosiaalista mediaa. Mainoskatko on jääkaapilla käymistä varten ja sosiaalisessa mediassa mainoksen yli on erittäin helppo ”swaipata”.  On aina hyvä olla siellä, missä muut eivät ole. Kohdentaminen paikan tai vaikka harrastuksen mukaan onnistuu ulkomainonnalla osana mediamixiä erinomaisesti.

wonderbraKuuluisa Eva Herzigowa Wonderbra-mainos.

Muista erottua ja ole kiinnostava.
Muista, että mainosta, jota ei katsota, ei ole. Huomion herättäminen on ulkomainonnassa ensiarvoisen tärkeää! Kirkkaat värit, suuret kasvot ja shokeeraavat aiheet ovat keinoja, joilla saat viestisi huomatuksi. On olemassa keinoja, joilla saat mainoksesi huomatuksi, mutta joita kannattaa silti harkita tarkkaan. Huomatuimman ulkomainoksen titteli annettiin vuonna 2011 supermalli Eva Herzigovan Wonderbra-mainoksella. "Hello Boys" -sloganilla varustettu mainos sai aikaan tiettävästi lukuisia liikenneonnettomuuksia. Herzigovan povi ja muut naiselliset avut onkin julistettu monen maan liikenneviranomaisten toimesta vaarallisiksi tielläliikkujille.

Oli miten oli, muista että ulkomainoksessa sinulla on noin 5 sekuntia aikaa saada viestisi perille.

Puhutaanko lopuksi vähän bucket-listasta? Onhan Times Squarelle pääsy paitsi yrityksen myös suunnittelijan unelma. On siellä allekirjoittaneenkin kynästä lähtenyt logo nähty. Restamaxin listautuessa pörssiin vuonna 2015 oli Nasdaqin seinässä New Yorkissa vähän aikaa näin komea valomainos.

nasdaq+restamaxCopyright: Nasdaq OMX

 


KIRJOITTAJA

Niko Airaksinen on Mainostoimisto Propagandan luova johtaja. 

avatar

Vieraskynä: Niko Airaksinen

Niko on Markkinointiviestintätoimisto Propagandan luova johtaja, jossa hänen tehtävänä on virittää propagandaorkesteri soimaan asiakkaan aaltopituudella.

Joko tutustuit näihin?