Skip to content
igor-miske-207639.jpg
09.08.2017

5 vinkkiä digitaalisen ulkomainoksen suunnitteluun

Mainoksen suunnittelu, mainoksen tekeminen
Kun ulkomainoksen viesti on selkeä, ehtii sen havannoida liikkuessakin paremmin. 

Digitaaliset ulkomainospinnat mahdollistavat niin nopean päivittämisen, kuin reaaliaikaisen sisällön. Ulkomainonnan huomioarvon maksimoinnissa pätee pitkälti samat lait, kuin missä tahansa kiinteässä mainospinnassa, mutta ota huomioon lisäksi nämä muutamat erikoissäännöt:


1. LUE AINEISTO-OHJE
Aloita suunnittelu aina lukemalla ensin toimitetut aineisto-ohjeet. Aina. Ohjeista selviää kyseisille näyttötyypeille olennaiset tekniset tiedot kuten esimerkiksi mainoksen pikselikoko, sekä kyseisillä mediatoistimilla toimivat kuva- ja videoformaatit. Mikäli joku asia jää askarruttamaan, kannattaa tarkennuksia kysyä heti, jotta vältyt turhalta työltä.

2. LIIKE PALJASTAA!
Otsikon lausahdus on tuttu vähintäänkin niille jotka ovat käyneet armeijan ja tetsanneet tiensä taistelusta toiseen. Nyt kun digitaaliset mainosratkaisut mahdollistavat useimmiten liikkuvan kuvan käytön niin sen käyttö on enemmän kuin suotavaa. Tutkimusten mukaan liikkuva kuva herättää paremmin huomiota kuin staattinen kuva ja siksi sitä kannattaa hyödyntää aina kun se on mahdollista. Liikkuvan elementin ei tarvitse olla pääosassa vaan huomion herättäjänä. 

3. OPTIMOI!
Vaikka ulkonäytöillä on mahdollista käyttää samaa videomateriaalia kuin TV:ssä, kannattaa kuitenkin huomioida, että televisiossa tai Youtubessa käytetty videomateriaali ei välttämättä sovellu käytettäväksi sellaisenaan sen pituuden tai materiaalin eriävän tarkkuuden takia. Ulkomainonnan havainnointiin käytetty aika on usein huomattavasti lyhempi kuin tv-spotin pituus ja LED-tekniikalla toteutettujen suurten näyttöpintojen katseluetäisyys ja resoluutio eroavat merkittävästi TV:n tai tietokoneen ruudusta. Siksi videomateriaali kannattaa optimoida jotta siitä saadaan paras teho irti.

Levi-125
Mainoksen suunnittelu: Suuri fonttikoko ja värit takaavat mainoksen huomioarvon. Älä ahda mainosta täyteen tekstiä, vaan pilko se osiin esimerkiksi videon avulla. 

4. ÄLÄ PIIPERRÄ!
Vältä käyttämästä erityisen pientä grafiikkaa tai tekstiä. Suuria pintoja havainnoidaan myös kauempaa, jolloin kaikki sisältö olisi hyvä käydä ilmi selkeästi myös kauempaa lyhyessäkin ajassa. Mainoksessa olevan ydintekstin määrä on sopiva kun se on maksimissaan seitsemän sanan mittainen. Älä yritä kertoa yhdessä mainoksessa montaa asiaa kerralla, sillä ihminen on yksinkertainen olento, eikä kykene lyhyessä ajassa sisäistämään montaa viestiä samaan aikaan. Jos haluat viestiä useammasta asiasta, tee jokaisesta oma mainosspotti.

Kun aineisto tehdään aineisto-ohjeen mukaiseen pikselikokoon, hyvä nyrkkisääntö aineiston toimivuuden testaukseen on katsoa materiaalia 2-3 metrin päästä tietokoneen näytöltä. Mikäli materiaali on edelleen selkeä ja luettava, toimii se silloin myös luonnossa.

5. KÄYTÄ VÄREJÄ - VÄLTÄ VALKOISTA
Hyödynnä mainoksessa raikkaita värejä. Kirkkaat värit ja tehosteet lisäävät mainoksen huomioarvoa. Puhtaan valkoisen värin käyttöä kannattaa välttää mainoksen taustavärinä. Puhtaan valkoinen väri ulkomainonnassa voi häiritä mainoksen muun sisällön havainnointia, sillä valkoinen toistuu LED-tekniikalla toimivilla näytöillä väreistä selkeästi kirkkaimmin.

 

avatar

Jimi Nenonen

Joko tutustuit näihin?